۱۰/۲۷/۱۳۹۰

دستگاه تثبیت کیفیت آلودگی هوا درشهرکابل:+عکس


شهر کابل برای اولین بار دارای دستگاه تثبیت کیفیت آلودگی هوا گردید. این دستگاه که به روز سه شنبه توسط اداره ملی حفاظت محیط زیست در کابل نصب گردید، مقدار انتشار عناصر آلوده کننده هوا را تثبیت می نماید که به چه مقدار، سطح و شامل کدام ترکیبات می باشد.
شهرکابل بنابردلایل متعددی از آلوده ترین شهرهای جهان بشمار می رود. اداره ملی حفاظت محیط زیست که مسولیت اصلی جلوگیری از آلودگی هوای این شهر را بردوش دارد، پیش از این نمونه های آلوده کننده هوا را برای سنجش میزان آلودگی به خارج از کشور ارسال و تجزیه می نمود. اما این اداره، اکنون و با گذشت شش سال از تاسیس آن، موفق به خریداری و نصب اولین دستگاه سنجش آلودگی هوا در کابل گردیده است.  مصطفی ظاهر رییس اداره ملی حفاظت محیط زیست گفت که نصب این دستگاه در اتخاذ تدابیر موثر برای جلوگیری از آلودگی هوا و از سرگیری راهبرد در این زمینه کمک موثری خواهد کرد.
ارزش این دستگاه نزدیک به پانزده میلیون افغانی و ساخته کشور اتریش است. این دستگاه انتشارات اوزون، کاربن مونواکساید، سلفر دای اکساید و نایتروجن دای اکساید را به صورت آنلاین و ذرات معلق هوا را به صورت فوری اندازه گیری می نماید. اوزون، کاربن مونواکساید، سلفر دای اکساید و نایتروجن دای اکساید، گازهای اند که توسط منابع مختلف تولید و با نشر شدن به هوا، صحتمندی و سلامتی انسان را به خطر میاندازد. با این حال آمار منابع مختلف آلودگی در کابل نشان می دهد که وسایط نقلیه و ترافیک، داشهای خشت پزی، جنراتورها واحتراق مواد سوخت در ساحات رهایشی ا زعمده ترین عوامل آلودگی هوا در شهر کابل بشمار می روند. کمیسیون عالی جلوگیری و کاهش آلودگی هوا قبلا نیز برای مبارزه با آلودگی هوای، راهکارهایی را در پیش گرفته بودند، اما به گفته اعضای این کمیسیون، افزایش قیمت گاز و برخی مشکلات دیگر، مانع تطبیق پروسه "سوخت گاز بجای مواد سوختی دیگر" گردیده و پیگیری این روند را با مشکلاتی روبرو ساخته است.

تبادله نرخ اصعار خارجی درمقابل پول افغانی

باعرض سلام خدمت شما!
امروز سه شنبه تبادله پول خارجی درمقابل پول افغانی به این قراراست:
دالر = 49 و90
تومان = 29
یورو = 63 و30 
پوند = 76 و15
ریال = 13 و25 
درهم = 13 و55 
کلدار = 545
با این گزارش قمت دالر وریال بالا رفته است وتومان همچنان درجای خود می باشد.
با تشکر ازمریم مددی

خداحافظی

به خاطر غرورت دوست خودرا ازدست ندهید بلکه به خاطر دوست خود غرورتان را ازدست بدهید
امام علی (ع) می فرماید: کسی که به دوستان خودنیافزاید زیان کرده است وکسی ازهمه ضعیف تراست که دوست خودرا ازدست بدهد.

تصویری ازیک انفجاردیگر

گفتم نظر جامعه بهتر شود ، نشد
حرف وعمل به جا وبرابر شود ، نشد
بودم در آرزو ی که وکیل و وزیر ما
درفکر باز سازی کشور شود ، نشد
می خواستم که عالم ودانشوروطن
درچوکی های خوب مقررشود، نشد
یعنی که جاهلان زمقامات دولتی
دور ازحریم شعبه ودفتر شود، نشد
قانون به جای ارباب زور وزر
درعدل وداد، قاضی وداور شود ، نشد
والی وشهردار وولسوالی فتنه گر
بالای شهر دار برابر شود ، نشد
می خواستم که فارغ ازاندیشه های جنگ
آرامش ثبات میسر شود ، نشد