۳/۰۲/۱۳۹۲

تا هنوز مردم زبان بدل نکرده و باز زبان قانونی با دولت سخن می گوید



به مقام محترم وزیر تحصیلات عالی، آقای پوهاند عبید، عرض سلام و ارادت داریم.
وزیر محترم! همانطوری که شما اطلاع دارید محصلان پوهنحی علوم اجتماعی پوهنتون کابل، برای اصلاح آنچه که به کفایتی و ضعف اخلاقی برخی از استادان و رییس این پوهنحی می خوانند، دست به اعتصاب غذایی نامحدود زده اند. اکنون این محصلین در شرایط بسیار دشوار و خطرناکی قرار گرفته اند. اعتصاب غذایی آنها وارد چهارمین روز خود شده است و شما می دانید که اگر این روال ادامه یابد، حیات و سلامتی بیش از 71 تن درخطر است.
آقای عبید! درکشورهای قانون مدار و قانون پذیر، هرگاه رییس، وزیر، و یا هرمقام بلندپایه دولتی خطایی را مرتکب شوند، درنتیجه‌ی اعتراض مردم، از سمت شان کناره گیری می کنند. درحالیکه در اعتراض به بی مدیریتی و بی کفایتی رییس و یک تن از استادان پوهنحی علوم اجتماعی، بیش از 71 نفر اعتصاب غذایی کرده اند که متأسفانه، نه تنها آنها از سمت شان کناره گیری نکرده اند بلکه شما و وزارت تحت امرتان نیز با بی توجهی و سهل انگاری از کنار این قضیه رد شده اید. درحالیکه توجه به خواستهای محصلینی که مدنی ترین و دموکراتیک ترین شیوه را برای بیان اعتراض شان در پیش گرفته اند، یک وجیبه‌ی وجدانی، ایمانی، و وظیفوی شما بود.
وزیر محترم تحصیلات عالی! ما ازشما انتظار داشتیم که برای احترام به حیات و زنده گی 71 نفر اعتصاب کننده، سفرتان را لغو می کردید و دوباره به کابل برمی گشتید. که بازهم با ناامیدی و حیرت تمام دیدیم که شما کمترین توجهی به این مسئله نشان ندادید و دست روی دست گذاشتید. در صورتیکه، آوردن اصلاحات درنظام تحصیلی ونهادهای علمی کشور، خواست تمام محصلین افغانستان است و هر انسان درد دیده و دلسوز این وطن می خواهد که مراکز آکادمیک به فساد آغشته نگردد و به مرکزی برای رشد تبعیض و نفاق بدل نشود.
وزیر محترم! ما به عنوان جمعی از فرزندان این کشور که خواهان آوردن اصلاحات درنهادهای علمی، به ویژه درپوهنتون ها هستیم، ضمن حمایت از حرکت مدنی و دموکراتیک محصلین علوم اجتماعی، موارد ذیل را به شما یادآور می شویم:
1- همانطور که شما نیز می دانید، درنظام دموکراسی، کشمکش ها با مراجعه به آرای مردم حل و فصل می شود و حرکت های اصلاح طلبانه نیز به شکل مدنی و صلح آمیز سامان داده می شود. محصلین پوهنحی علوم اجتماعی نیز با درنظرداشت تمام موازین دموکراسی و حقوق شهروندی خود، از آرام ترین شیوه برای بلندکردن صدای شان استفاده کرده اند که به جای توجه به خواست های آنها، بدبختانه، مقامات وزارت تحصیلات عالی با بی توجهی کامل از کنار این قضیه گذشته اند. به دلیل همین بی توجهی شما اکنون حیات محصلین این پوهنحی به خطر افتاده است که باعث رنجش هروجدان بیدار این کشور شده است.
2- خواست های را که محصلین پوهنحی علوم اجتماعی مطرح کرده اند، مشروع، برحق و برخواسته از حس شایسته سالاری و دلسوزی آنهاست و لازم است که شما برای برآورده شدن خواست های این محصلین، تدابیری مشخصی را روی دست بگیرید.
3- لازم نیست که ما به شما، تمامی مصایبی را طبقه محصل و دانشجو تحمل می کند، یاد آوری کنیم. اما لازم است که این نکته را باصراحت تمام به شما تذکر دهیم درصورتیکه شما شخصاً برای حل این معضل اقدام نکنید، محصلین پوهنحی های دیگر نیز برای حمایت از صدای اصلاح طلبانه و عدالت خواهانه آنها به پا می خیزند.
لازم است بدانید که که بی توجهی به خواست های محصلین،اگر منجر به بروز حوادثی گردد، مسوولیت تمام حوادث به عهده شخص شما خواهد بود.
ما یک باری دیگر از تمامی خواستها برحق محصلین علوم اجتماعی حمایت خود را اعلام می کنیم.
باتقدیم احترام
مورخ: 2/3/ 1391