۱۱/۱۶/۱۳۹۲

توهین یا مناظره؟

برای اولین بار، حضور نامزدان ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، در یکی از رسانه های خصوصی، امیدواری مردم را نسبت به آینده و انتخابات بیشتر نمود. اما از آغاز تا انجام،این برنامه، همه بر خلاف انتظارات اجرا گردید.
1 -  گرداننده که می توانست موفق تر این برنامه را گرداننده گی نماید در این برنامه نبود. انتظار می رفت که گرداننده برنامه های سیاسی طلوع این برنامه را گرداننده باشد. که بعد از برنامه گرداننده گی برنامه دیگر را شروع کرد.
2 - محیط و دیکوری که برای مناظره آماده کرده بود نیز با روحیه مردم و کاندیداتوران سازگاری نداشت.
3 - اجتماعات مردم بسیار محدود بود که چند نفر محدود ݒشت سر چوکی گرداننده دیده می شد و بدون هیچ سوال و عکس العملهای شتراک کننده ها برنامه تمام شد. اگر خبر نگاران و فعالین فرهنگی حضور می داشت و از ارائه برنامه های نامزدان تشویق می کرد و سوال های اساسی طرح می نمود،  برنامه جذاب تر تمام می شد.
4 - چند نفر عادی و گرداننده نشسته  ولی نامزدان از یک ساعت بیشتر ایستاده بود که در اخیر احساس خستگی می کرد.
5 - اعلانات تجارتی بسیار نشر شد که خود یک توهین بزرگ در یک برنامه سیاسی ملی به حساب می آید. خدا می داند که در دقیقه های که اعلانات نشر می شد کاندیدان چطور سر ݒای خود ایستاد مانده بوده؟
6 - اصلا رنگ و بوی مناظره را نداشت بلکه یک مصاحبه و نظر خواهی بود که از نامزدان در مورد ݒلانهای شان سوال می کرد.
7 - در اخیر گرداننده اصلا یاد آوری نکرد که آیا برنامه همین قدر بود و تمام شد یا برای نامزدان دیگر هم برنامه را دایر می کند؟
8 - برنامه بدون جمع بندی و نتیجه گیری تمام شد و در جریان برنامه مجری محترم کاملا دست و ݒاچه معلوم می شد و هر کس تلاش می کرد که برنامه زود تر خلاص شود.