۵/۳۰/۱۳۹۲

بختی بازی گر فیلم بودا از شرم فروریخت



مره بیلید که ما مکتب بوروم پکایی یاد بیگروم
این چهره غبارگرفته و آفتاب سوخته را می شناسید؟ این تصویر یک هنرمند است که غربت و فراموش شدن او در سایه دموکراسی و جامعه که داد از آزادی و علم و هنر و مدنیت می زند، قلبم را می آزارد. چشم های بادامی و فرو خفته او مدنیت و شعارها را می شرماند. این چهره میراثدار هزار فریاد در گلو خفته زنان است و در بد ترین دوره و فرصت در راه مدنیت و آزادی و حق طلبی گام برداشته بود. نه، دیگر مطمئن هستم هیچ کسی  این چهره را نمی شناسد. این دختر "بختی"  نام دارد یعنی کسی که در فیلم "بودا از شرم فروریخت" بازی کرد و هیچ کس باور نمی کرد که اونقش بازی میکند بلکه اورا به عنوان چهره واقعی صحنه باور می کرد.
این دختر ظاهرادر منطقه دره فولادی زندگی می کند، در یک خانه محقر و خانواده فقیر. وی متعلم صنف هشتم مکتب شیرین هزاره می باشد، استعداد بسیار عالی وی با نقش آفرینی بسیار بسیار بلند و دیدنی بعد از هفت سال یا بیشتر فراموش شده است و هیچ کسی از او خبری ندارد پول که به وی وعده داده شده بود نیز به او داده نشده و امروز در هیچ جای کسی اورا نمی شناسد. او همیشه در حسرت فیلم سازی و هنرمندی است.
او در زمانی فیلم بازی کرد که ظلم و محدودیت ها و فقر اقتصادی به شدت دامنگیر زندگی مردم اش بود و از تعلیم تربیت و تکنالوژی و رسانه و فیلم خبری نبود. فقط استعداد او بود که اورا در این فیلم به یک بازی گر موفق تبدیل کرده بود.
او در فیلم بودا از شرم فروریخت در نقش یک دختر که سخت به مکتب رفتن علاقه مند بود را بازی کرد که جمله بسیار زیبای او این است که " مره بیلید که ما مکتب بوروم پکایی یاد بیگروم" دوره که کودک بودن ده ها جرم داشت مثلا به جرم کودک بودن "خرد کلان کار" گفته می شد - در هرجا در کارت های عروسی و محقل نوشته می کرد که از آوردن کمره و اطفال دوری کنید - کودک به جرم های مختلف کشته می شد و حتا که پدر و مادرش نیز از کودک ننگ می کرد.
در چنین دوره ایی "بختی" بزرگترین نقش آفرین شد و هزاران فریاد خفته در گلو را سرداد.
بختی امروز در قلمرو مرکزیت یک دولت نسبتا پیشرفته زندگی میکند دولتی که ادعاهای بزرگ دارند در دوربر بختی ده ها رادیو تلویزیون و سینما گران و فعالان مدنی وجود دارد ولی تا هنوز بختی را بعد از هفت سال نمی شناسند. بختی امروز در یک خانه محقر و با مشکلات فراوان اقتصادی زندگی می کنند. بختی نشان مظلومیت دموکراسی و فرهنگ و استعداد است. بختی نمونه از استعداد های کشته شده در افغانستان است.
بختی! سلام ببخش اگر فراموش شدی چون سردی عاطفه ها و جنجالها و کشمکشها و شهرت طلبی ها مردم ات را در آغوش گرفته است.
قطور یخهای احساس و عاطفه مردم با خروار های هیزوم گرم و شکسته نمی شود.
بختی! غصه نخور تمام یادهای مردم و سینه های این مردم گور خاطرات تو است و اگر تورا فراموش کرده اند، فیلم بودا از شرم فروریخت از خاطر شان نرفته است.