۱۰/۱۷/۱۳۹۳

برنامه ستاره افغان، چالش‎ها و پیامدها



در طول سیزده سال گذشته، بعض تلویزیون‎های خصوصی با نشر بعض برنامه‎های خود، مترجم احساسات قوم گرایی، بی حجابی، ترویج هرزگی و خیانت‎های خانوادگی گردیده است. به طور نمونه، برنامه‎ی تحت نام (ستاره افغان یا (Afghan Star که از سال 1384 تاکنون از طریق یکی از تلویزیون‎های خصوصی نشر می‎گردد و از تلویزیون‎های بریتانیا و هندوستان الگوگیری شده است؛ دارای چالش‎ها و پیامدهای بزرگ فرهنگی و اقتصادی می‎باشد. بعضی صاحب نظران و روشن فکران جامعه، برنامه ستاره افغان را صِرف برای سرگرمی خانواده‎ها و پوشالهای برای پنهان نگهداشتن کمی و کاستی‎های توسعه‎وی، مدیریتی و کارایی دولت می‎پندارند. این برنامه، افکار عمومی را از توجه و چاره اندیشی درباره چالش‎های حکومت داری و نابرابری‎ها منحرف ساخته و در کنار آن آسیبهای جدی را به اقتصاد، فرصت‎ها و برنامه های خانوادگی وارد ساخته است. مسایل قومی و نژادی بارها خودرا از طریق این برنامه نشان داده و اختلافات و درگیری هارا در کشور عمیق‎ترساخته است. این برنامه جوانان، روشنفکران و استعدادهای کشوررا از رقابت‎های مثبت و سازنده باز داشته و رسانه را به عنوان یک آله شوخی و بی مسؤلیتی در اختیار یک عده افراد عادی و بذله‎گو قرار داده است. اما بعض مردم و خانواده‎های که طرفدار این برنامه می‎باشد، آن را یک گامی به سوی کشف استعدادها و رشد هنرمندان در افغانستان عنوان نموده است.
چالش‎ها و پیامدهای این برنامه چیست؟
چالش‎های قانونی
مطابق ماده اول قانون رسانههای افغانستان، هیچ برنامهای نمی تواند برخلاف ارزش های دین مبین اسلام و منافع علیایی کشور از طریق رسانههای جمعی نشر گردد. همچنان در ماده دوم این قانون و بخش ششم آن ذکرشده است که: رسانهها باید به دنبال نشر و تهیه اخبار صحیح، اطلاعات درست و سالم، آموزش و تربیت خانوادهها، شکوفایی ارزشهای دینی، فرهنگی و اخلاقی در کشور باشد. تمام برنامهها باید مطابق معیارها، اصول و ارزشهای ژرونالیستی باشد و در ضمن صداقت، تعهد و بی طرفی و توازن را رعایت نماید. مطابق ماده نوزدهم قانون رسانهها، رسانه های خصوصی باید تمام فعالیتهای خویش را در روشنی قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان انجام دهند. در ماده بیستم این قانون به صراحت ذکر شده است که: تلويزيون های خصوصی مکلف اند در نشرات خويش اصول و احکام دين مقدس اسلام و ارزشهای ملی ، معنوی ، اخلاقی و امنيت روانی ملت افغانستان را رعايت نمايند. در فصل دهم و ماده چهل و پنجم قانون رسانهای افغانستان آمده است که: هیچ رسانهای در افغانستان حق نشر مطالب و برنامه های ذیل را ندارند: آثار و مطالبی که مغایر با اصول، احکام و دستور دین مقدس اسلام باشد. آثار و مطالبی که مغایر با قانون اساسی بوده و نشر آن جرم پنداشته می شود. تبلیغ و ترویج فرهنگ ادیان دیگر که خارج از فرهنگ دین اسلام باشد و آثار و مطالبی که به امنیت روانی و سلامت اخلاقی افراد خانواده و جامعه به خصوص اطفا و نوجوانان آسیب می رساند، رسانهها حق نشر آن را ندارند. در مجموع با بررسی نمودن قانون رسانه‎های افغانستان به این نتیجه می‎رسیم که برنامه ستاره افغان در کنار بعض برنامه‎ها و سریال‎های دیگری که از طریق تلویزیون‎های خصوصی نشر می‎شود، مخالف قانون اساسی و قانون رسانه‎ای در کشور عمل می‎کند.
تقویت باورهای کاذب و تفکرطالبانی
یکی دیگر از پیامدها و چالش‎های این برنامه، افزایش و گسترش باورهای کاذب و دروغین در بین خانواده‎ها و جوانان می‎باشد. وقتیکه مردم افغانستان انواع و اقسام بی حجابی و هرزگی را از تلویزیون‎ها تماشا می‎کنند و دولت مرکزی را در قبال آن اغفال شده و بی توجه می بینند، وجدان ایمانی و دینی شان گنجایش تحمل این همه فسادرا نداشته و به صف‎های مخالفان می‎پیوندند و با ایجاد ناامنی عقده خودرا در مقابل بی کفایتی دولت ابراز می‎کنند. آدم می توان ادعا کرد که افزایش تفکر طالبانی و افزایش انتحاری و ناامنی در کشور، از پیامدهای راه اندازی چنین برنامه‎ها نا سنجیده شده و غیر معیاری در کشور می‎باشد. مخالفان دولت، این چنین برنامه‎هارا ضبط نموده و به عنوان نمونه به افراطیون مذهبی و دینی نشان می‎دهد که افغانستان را به عنوان یک کشور فاسد برای آنان تلقی می‎کند که در نتیجه آنها به انجام عملیات انتحاری، انفجاری و ناامنی در کشور حاضر می‎شود.
خسارات بزرگ اقتصادی و فُرصت سوزی
با تحقیق در مورد نحوه اجرایی شدن برنامه ستاره افغان و طریق رای ارسال کردن به این برنامه به این نتیجه می‎رسیم که در هر برنامه از آغاز تاپایان، مبلغ شش لک و پنجا هزار دالرآمریکایی از جیب مردم افغانستان به جیب شرکت‎های خارجی و تلویزیون خصوصی ریخته می‎شود. که این پول هنگفت در راستایی تقویت برنامه های ملی، تامین امنیت و حکومت‎داری هیچ سودی ندارد. مصرف هر پیام به ستاره افغان 10 افغانی حد اوسط ضرب 300000 هزار نفر در هفته مساوی 3000000 میلیون افغانی ضرب 4 هفته که یک ماه شود، می شود 12000000 میلیون این را که ضرب 3 ماه کنیم حد اقلش می شود 36000000 میلیون حدود 650 هزار دالر آمریکایی. این در حالی است که زنان و کودکان در خانه و کوچه چشم و گلون شان از دودهای زغال، رابر و پلاستیک کور می‎شوند و توان خرید چوب سوخت خانهی خودرا ندارند، اما مرد خانواده پول هنگفتی را در برنامه ستاره افغان رای می‎دهد. خانواده‎های افغانستان در حالی‎که برای خرید یک کفش و کتاب و قلم با فرزندان خود خشونت می‎کنند اما راضی است که ده ها هزار افغانی را برای رای دادن یک آواز خوان به شماره تلفن ستاره افغان پیام بفرستند. حمیدی گل فروش در شهرک مهدیه ناحیه سیزده هم میگوید: من برای این‎که ستاره مورد علاقه ام کامیاب شود، تمام عاید دکان خودرا کارت تلفون خریده و رای داده ام. با این وجود برعلاوه ضرر مالی که این برنامه بالای مردم وارد کرده، ساعت ها وقت مردم را نیز سوختانده و انرژی برق را بدون فایده در تلویزیون‎ها مصرف کرده است. با همه این مصارف هنگفت، از عمر این برنامه حدود ده سال می‎گذرد که از آغاز این برنامه تا کنون حدود6500000 شش میلیون و پنجصدهزار دالر بیهوده مصرف شده اما هیچ دستاورد مثبت نداشته که هیچ، بلکه انواع خشونت، فساد اخلاقی، هرزه یگ و برهنگی را در جامعه ترویج نموده و از جامعه مسلمان افغانستان یک جامعه مصرفی، خرافاتی، روانی، تبعیضی و تجملاتی ساخته است. این برنامه هیچ کمکی را جهت تقویه هنرمندان کشور نیز نداشته و حتا یک هنرمند از طریق این برنامه یک پول عاید نداشته و پس از ختم این برنامه با سرخوردگی و قرضدارشدن از مردم پس به خیاطی و کار قبلی خود برگشته است. هر هنرمند که ستاره می شود، سه برابر جایزه بدست آمده را قرضدار شده چون مردم را واردار کرده و کمپاین نموده که برایش رای بدهد. این برنامه نه تنها که به موسیقی افغانستان کمک نکرده، بلکه هنر را در این کشور قومی ساخته است. ستاره های به صورت واضع از قوم خود خواهش رای می‎کند.
ترویج خشونت‎های خانوادگی
این برنامه خانواده‎هارا به کلبه ارواح تبدیل نموده و تمام برنامه های زندگی از قبیل نظرخواهی، مشورت، پیدانمودن راه حل برای مشکلات زندگی، صحبت و درد دل و انجام کارهای خانگی را از فرزندان و خانواده‎ها به کلی گرفته است. پس می‎توان گفت که ستاره افغان یک گامی بزرگ به سوی فرصت سوزی بوده و افزایش خشونت‎های خانوادگی بوده و دولت همچنان با بی توجهی های مرگ آور با مدیران و گردانندگان این برنامه برخورد نموده است. این برنامه‎ها و سریال‎ها، به عنوان بلندگوی حرفوی خشونت در خانواده‎ها عمل کرده و انواع خیانت زناشویی را ترویج می‎کند. نتیجه‎ی این برنامه مصرفی و فُرصت سوز، سهم گرفتن در کار کسانی است که سال‎ها در پَی تخریب اندیشه، فکر، فرهنگ، مدنیت، عزت و وقار و نظم و برنامه های خانوادگی ما بوده است. تحریم این برنامه‎های مبتذل و مخالف با قانون اساسی و رسانه‎ای کشور، مبارزه با انحرافات فکری، عقیدتی، سیاسی، مدنی و خانوادگی و اخلاقی بوده و یکی از مسؤلیت‎های بزرگ حکومت به شمار می‎رود. هیچ گاه مردم افغانستان منکر هنر اصیل خود نشده و از هنرمندان واقعی خود به عنوان شخصیت‎های ملی شناخت دارند و به آنان احترام می گذارند. هیچگاهی هنر در افغانستان با ابتذال، هرزگی و برهنگی آلوده نشده است و نخواهد شد. هرگونه اقدامی که برای تخریب هنر در افغانستان تحت بی حجابی، هرزگی و برهنه بودن صورت گیرد، در این کشور محکوم می‎باشد و اقدام کنندگان باید بازداشت شوند.
نتیجه
1 - هرنوع طرفداری و وابستگی به برنامه‎های سنجیده ناشده، نشان دهنده بی توجهی نسبت به ارزش‎های فرهنگی، افغانیگی، میهنی، جهادی، دینی، اخلاقی و مذهبی ما می‎باشد.
2 تعداد از شرکت‎های خصوصی و مجهوالحال در افغانستان با ایجاد بعض تلویزیون‎های خصوصی ویا اکمال بعضی برنامه‎ها، ابتذال و فساد اخلاقی و هرزگی را در جامعه ترویج نموده و مسؤلیت‎های رسانه‎ی را زیر سوال برده است. با آنکه در دولت آقای کرزی وزارت اطلاعات و فرهنگ و روشنفکران و عالمان دینی بارها به دستگیری چنین شرکت‎ها حکم صادر کرده بود، اما فساد اداری و ضعف مدیریت باعث شدکه اینها بی شرمانه به حیات خیانت خود در جامعه ادامه داده اند.
3 نشر برنامه‎های مانندستاره افغان از طریق تلویزیون‎های خصوصی مغایر با ارزش‎های اسلامی و فرهنگ افغانیگی بوده و مخالف ماده‎های اول، نوزدهم، بیستم و چهل و پنجم قانون رسانه‎های افغانستان می‎باشد.

 داوودناظری