۱۰/۲۶/۱۳۹۰

تبادله پول خارجی درمقابل پول داخیلی

یک دالرآمریکای 49 و25 پول
یک یرو 62 و50
یک پوند 75 و20
یک ریال 13 و13
درهم 13 و40 
تومان 29 
کلدار 542  افغانی
 با تشکر ازمریم مددی

اوضاع بشری درولایت بامیان.

با عرض سلام وادب خدمت تمام دوستان عزیز وپژوهشگران ومحققان گرامی!
مشکلات موجوده در زندگی عادی مردم وروند رسوم وعادات سنتی وقبیله ای همچنان در رگهای زندگی جاری بوده ودست به حلقوم زندگی جوا نان عزیز دراز می کند که آثار وپیامدهای آن در هرزمان ومکان هویدا وآشکار بوده است که تا پایان عمر، زندگی ما با آن غوطه می خورد، شاید جوانان تحصیل کرده نداریم ویا تحصیل که کردیم هم تنها انتقال واژه ها بوده که اثر گزار نشده است.
طبق گزارشهای سالانه حقوق بشر و وضع محابس در ولایت بامیان نگران کننده است ، لت وکوب فاملی،فرار از خانه ، خودسوزی وخود کشیهای متعدد با دلایل متعدد عوامل است که مشکلات عدیده ای را به بارآورده است.
تا جاییکه خودم تا اکنون گاهی درمنطقه وگاهی بیرون از منطقه زندگی کرده ام مشکلات که ذکر شد همچنان دست به گریبان خانواده های محترم است.
مشکلات خانواد گی اکثرآ ازناحیه زیل به وجود می آید:
استخوان بدلی یا سرالیشی: مرسوم است که خانواده ها دختر جوان را در مقابل دختر دیگر آلیش می کند ودر اگر هرکدام یگی ازاین دخترها با سواد باشد یا کمی کار ودست دوزی بلد باشد پدرش پول اضافه می گیرد.
بعد از عروسی هرظلم وکار که بالای یکی ازاین دخترها پیش بیاید طرف مقابل عین همان ظلم را بالای خانم خود به وجود میاورد.
اگریکطرف قضیه منجر به طلاق شود فامل دیگر هم حتما خانم خودرا طلاق می دهد.
که من شاهد هستم که در یک روز چهار خانم طلاق داده شد و24 طفل یتیم شد وچهار خانه خراب شد وسه قوم بزرک بین خود جنگی شدند . دلیل این خانه خرابی بزرک این بود که مسئله خویشاوندیشان وازدواج بر اساس استخوان آلیش بود.
مورد دیگر که باعث به وجود امدن مشکلات شده این است که ازآغاز کودکی دختری را بنام پسر می کند وتا هردو بزرک می شود تحت هر شرایط که باشد این پیوند را پدر ومادر دوطرف بالای اولاد خویش می قبولاند.
مورد دیگر این است که یک شخص از بسیار قریه های دور پدرش یا خودش دنبال زن می رود در قریه دیگر که اصلا در زند گی همدیگر را ندیده است با پدر دختر قرار داد را بسته می کند زمانیکه اگر دختر لب به اعتراض باز کند پدرش باتهدید می گوید اگر مرا به دختری قبول داری من راضی شدم .ترا به فلانی نفردادم با وجود که اصلا آشنایی قبلی با طرف مقابل ندارد وتنها همان روز  همدیگر را دیده است  .
ازعیوب - مشکلات صحی - خواستها وظاهر همدیگر اصلا خبر ندارد تا شب عروسی.
زماینکه شوهر از مسافرت بر می گردد با همه اهل خانه سلام واحوال پرسی می کند ولی با خانم خود حتی حرف هم نمی زند.
 مورد دیگر این است که پدر دختر زمان که ازیکنفر زیاد قرضدار می باشد به خاطر پول سر فاییده وسود سالانه ، قرضداری به دولک افغانی میرسد ، در مقابل وقتیکه از پرداختن پول عاجز شد پشنهاد می کند که دخترش رابدهد ، فرق نمی کند که طرف مقابل چه قسم انسان است ، پیراست یا جوان است.
ده ها مورد دیگر است که تا همین زمان جریان دارد ومشکلات فراوان را به بارآورده است .
امید وارم که آگاهان جامعه وبزرگان که خودشان ازکارشان پشیمان هستند این عمل را بالای اولاد خود تکرارنکند.
با احترام
داود ناظری