۶/۰۶/۱۳۹۳

آلوده گی صوتی یا مرگ خاموش



محیط آرام و بدون سروصدا، یکی از نیازمندیهای حیاطی و طبیعی بشر است. باشنده گان شهرهای بزرگ افغانستان به خصوص شهر کابل، از آلودگی صوتی به شدت رنج می برند. آلودگی صوتی در شهر کابل به یکی از خبرهای داغ تبدیل شده است. مصادق آلودگی صوتی در شهر کابل و دیگر شهرهای بزرگ افغانستان بسیار است که منشا و منبع آنرا عدم آگاهی مردم از حقوق شهروندی مردم و بی توجهی حکومت و مسئولین تشکیل می دهد.
آلوده گی صوتی را می توان چنین تعریف کرد: هرگونه صدای ناخواسته و آزار دهنده، با ارتعاشات نامنظم و فاقد زیر و بم مشخص که بروی سلامت روان و جسم فرد تاثیر منفی بجای میگذارند، صدای آلوده و محیط آن بنام محیط آلوده گی صوتی نامیده می شود.
منشا و منابع آلودگی صوتی در شهر کابل چیست؟ هارند موترها، سروصدای دریوران، دستفروشان، آیس کریم فروشان، کسانی که آهن می خرند، گداهای کنار جاده که باصدای بلند گریه و تضرع می کنند، ماشین آلات صنعتی، دستگاه های پخش و بلند گوهای سی دی فروشان، دریوران، هوتل داران و ایستگاه های ملی بس ها، بلندگوهای مساجد که به ناوقت های شب به سروصدا شروع می کند و ... همه منابع تولید صدا می باشد و محیط را آلوده می سازد.
آلودگی صوتی بالای حیات انسان ها چه تاثیری دارد؟ اولین تاثیر آلودگی صوتی بالای قوه شنوایی انسانها تاثیر منفی به جا می گذارد. به گفته داکتر محمد علی متخصص گوش، اثرات آلودگی صوتی دائمی و غیر قابل برگشت است، چراکه سلولهای مویی حلزون گوش قابلیت بازسازی مجدد ندارند. کری و کاهش قدرت شنوایی برخلاف تصور عموم به علت افزایش سن و پیری نبوده، بلکه قرارگیری در معرض سر و صداهای ناهنجار علت اصلی آن میباشد. کاهش قدرت شنوایی، کری، زنگ و وزوز گوش از عوارض سروصدای بلند است.(سایت پزشکان بدون مرز، آلودگی صوتی و چگونگی جلوگیری از آن، تاریخ:1393/6/6)
از جانب دیگر آلودگی صوتی بالای قلب و عروق شعریه نیز تاثیرات منفی زیادی دارد و فشار خون را بالای می برد. استرس، اضطراب، سردرد، خستگی، زخم معده، سرگیجه، اختلال نعوذ در مردان (به علت انقباض عروق)، انقباضات عضلانی، اختلال در سیستم گوارش، افزایش کلسترول و تعداد گلبولهای سفید خون، افزایش سرعت تنفس، دل درد، تغییر در عملکرد طبیعی غدد درونریز، سوزش سردل (ترش کردن) از دیگر عوارض سروصدا میباشند. از مهمترین ضررهای آلودگی صوتی، آزاردهنده بودن آن است. در شهر کابل، انواع و اقسام صدها بسیار برای آدم آزار دهنده است. شنیدن صداهای بی محتوی و غیر خواست و طبع انسان، باعث اذیت و آزار انسانها می گردد. افراد عصبی و دارای فشار بلند که در کابل برای تداوی می آیند، به خاطر آلودگی صوتی در این شهر، مریضی شان بیشتر می گردد. آلودگی صوتی در کنار آلودگی هوا و زمین، به عنوان مرگ خاموش و تدریجی صحت شهروندان و شهر نشینان را تهدید می کند. راهکار مهم برای جلوگیری از آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ افغانستان چیست؟ اولین راهکار، بلند رفتن آگاهی جامعه و شهروندان است که این خود زمان زیادی را می خواهد تا مردم نسبت به حقوق شهروند و اصول زندگی کردن در شهر آگاهی یابند و خود و خانواده خودرا به آن عادت دهند. راهکار دوم، کارهای عملی است که باید در شهر تطبیق شود که تطبیق کردن این راهکارها، مسئولیت دولت با همکاری و حمایت مردم می باشد.
1 -  نصب علایم هشداردهنده سر و صدای بلند: باید در جاهای که سروصدای دستگاه ها و ماشین آلات زیاد است، باید علایم هُشدار دهنده نصب شود تا افراد از رفتن در آن محل ها خود داری کنند.
2 - کنترل سرعت موترها: وقتی دریوران سرعت موترهای خودرا کنترل کنند و کمتر هارند بزنند، از آلودگی صوتی جلوگیری می شود. مثلا: بعضی موتورهای کهنه و غرازه که سرعت می گیرد گویا که هلیکوپتر از کنارآدم رد می شود. مامورین ترافیک باید برای جلوگیری از آلودگی صوتی از سرعت گرفتن بیجای دریوران جلوگیری نماید.
3 - نصب تابلوهای "هارند زدن ممنوع" در برخی نقاط مزدحم شهر: طبق قانون ترافیکی، از جمله هارند های بیجا و غیرقانون، هارند زدن در پیش شفاخانه ها، مراکز آموزشی و نقاط مزدحم شهر می باشد. اما متاسفانه در شهر کابل اکثر دریوران این قانون را در نظر نمی گیرند و هرجا که دلش خواست طبق میل خود هارند می کنند. برای تذکر به این دریوران باید تابلوهای "هارند ممنوع" نصب شود.
4 - انتقال ماشین آلات صنعتی به خارج شهرهای بزرگ: در شهر کابل بیشتر نجاری ها، فلز کاری ها، تعمیر ماشین آلات و بعضی کارخانه ها و آسیاب و جنراتور های وجود دارد که آلودگی صوتی را ایجاد می کند. اگر این ماشین آلات از نقاط مزدحم شهر به اطراف انتقال داده شود و از طرف دولت برای آنان جای مخصوص تعیین گردد، از آلودگی صوتی جلوگیری صورت می گیرد.
5 -  کاشت درخت و بوته ها در مقابل سرکها بمنظور جذب انرژی صوتی. خوشبختانه در این اواخر بخش سرسبزی ریاست شاروالی کابل، اقدامات را برای کاشتن بوته و درخت ها در کنار سرکها انجام داده است و اگر مردم ازان مراقبت نمایند، تا چند وقت دیگر سرک ها و جاده های شهر سرسبز می شود.
6 – رعایت حقوق همسایگان و اطرافیان توسط سی دی فروشان، هوتل داران، دریوران، خادمان مساجد و کسانی که برای کسب و کار خود از بلندگوها استفاده می کنند. متاسفانه، یگانه چیزی که در آلوده کردن محیط به صداهای آزار دهنده نقش دارد، رعایت نکردن حقوق دیگران است. هیچ کس به حقوق دیگری فکر نمی کند. اذیت و آزار همسایه و هم نشین یکی از گناهان بزرگ در دین مقدس اسلام شمرده می شود. هوتل داران شهر کابل، ی دی فروشان، گل فروشان، دست فروشان و دریوران لین اطراف و ولایات، به اندازه کافی با ایجاد صداهای بی محتوی، شهر را آلوده ساخته است.
در مجموع به این نتیجه می رسیم که: آلودگی صوتی به عنوان مرگ تدریجی و خاموش، جان همه هموطنان را با خطر مواجه ساخته است و مردم نسبت به آن اصلن توجه ندارد. آلودگی صوتی ضررهای بزرگ را بالای گوش، قلب، فشار و اعصاب شهرنشینان و هموطنان ما دارد.
با کمترین هزینه می توان ازآلودگی صوتی جلوگیری کرد. فقط اراده و تصمیم جدی می خواهد و هرکدام هموطن ما باید خودرا به رعایت حقوق دیگران ملزم سازد.