۱۱/۰۱/۱۳۹۱

در سال جاری 543 تن از زنان خود کشی کرده اند



لطیفه سلطانی هماهنگ کننده بخش با نوان در کمسیون حقوق بشر افغانستان می گوید که در مدت نه ماهی سال 1391 به تعداد 543 خانم دست به خود کشی زده اند و این آمار بیشتر در ولایات جنوبی مثل کندهار، هرات و بادغیث ثبت گردیده است.
طبق آمار ارائه شده از سوی دفتر کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آمار خود کشی زنان دراین کشورنسبت به سالهای گذشته  به شدت افزایش پیدا کرده است.
وی دلیل عمده خود کشی بانوان را عدم آگاهی و بی سوادی، عدم دست رسی به عدالت و قانون، فشارهاهی خانوادگی، فضای خفقان خانواده و اجتماع می داند و می گوید که زنان برای ختم این مشکلات دست به خود کشی می زنند ، وی می افزاید که خود کشی یک عمل خلاف دستور دین اسلام  است و هیچ مشکلی را حل نمی کند زنان باید برای حل مشکلات شان به دادگاه عدلی و دفتر حقوق بشر مراجعه نماید و دفتر حقوق بشر از ایشان حمایت خواهد نمود.
امیر شریف جامعه شناس و یک تن از استادان پو هنتون بامیان می گوید که نشرات آزاد رسانه ها در جامعه سنتی افغانستان، عدم رسیدگی داد گاه های عالی و حقوقی، عدم دست رسی زنان به امکانات مالی و نهاد های عدلی، بی سوادی و عدم اگاهی آنان از حقوق شان و عدم پاسخگویی درست این نهاد ها به سوالات و مشکلات با نوان تحصیل کرده و جوان آنان را از زندگی در اجتماع مایوس کرده و خودرا در یک جامعه دور از امکانات احساس می کنند و برای حل این مشکل اقدام به خود کشی می کنند..
این جامعه شناس میزان خود کشی بانوان را در سنین جوانی بیشتر عنوان کرد و گفت زنان باید برای حل این مشکل سطع اگاهی و سواد خویش را بالا ببرد و نهاد های عدلی و قضایی نیز دراین زمینه توجه جدی نماید.
قاضی فوزیه امینی ریس بخش حقوق بانوان در وزارت امور زنان می گوید که حدود چهار هزار مورد خشونت های خانوادگی درسال جاری در این وزارت ثبت شده است که مهمترین این خشونت ها خود کشی، خودسوزی، حلق آویزی می باشد که بانوان برای خاتمه دادن به زندگی شان مرتکب شده اند.
وی مهمترین عوامل این خشونت ها را موجودیت عرف و عنعنات نا پسند و خشونت های فاملی و خانوادگی می داند و می گوید که زنان باید آگاهی پیدا کنند تا هیچگاه مرتکب این عمل غیر اخلاقی و اسلامی نگردد.
قاضی  فوزیه امینی تا کید کرد که عمل خود کشی یک عمل نا روا بوده و این عمل محکوم است زنان باید از این عمل زشت در مقابل خانواده های خود دوری نماید وی راه حل برای این مشکل ر ا تطبیق قانون محو خشونت علیه زنان را عنوان کرد.
این درحالی است که  دراین اواخر خود کشی زنان و خشونت های خانوادگی به شدت افزایش پیدا کرده و باعث نگرانیهای نهاد های حقوقی و مدنی گردیده است.
گزارش از زهرا سعیدی