۱۲/۲۲/۱۳۹۱

خواسته های همه مردم افغانستان در فریاد مزاری پیدا بود.




مزاری اسطوره ای است که سالها قبل برای بهبودی اوضاع اجتماعی و سیاسی افغانستان،  تحمل و همدیگر پذیری را پشنهاد نمود که این فریاد مزاری خواسته ملت و مردم افغانستان است و تحقق این آرمان به خیر و صلاح این کشور است  اندیشه و آرمان شهید مزاری ریشه کن کردن عصبیت ها، سلطه خواهی ها و انحصار طلبی های تاریخی درکشوربود.
اما چرا تا هنوزشهید مزاری به عنوان  شهید وحدت ملی برای همه اقوام افغانستان شناخته نشده است؟
چرا تا هنوز تعدادی این خواسته ی ملی استاد مزاری و دیگر شهدای افغانستان را نپذیرفته و همیشه نقطه های سوالی در مقابل شان می گذارد و کوشش می کند که برنامه های ملی را به این و آن نسبت داده و سبک جلوه دهد.
نه تنها استاد مزاری بلکه شهدای دیگری نیز داریم که برای آزادی و سربلندی این کشور جان خویش را فدا نمود ولی تا هنوز به خاطر بعضی دلایل چهره ملی را پیدا نتوانسته است.
امروز شعار ها ملی هستند و لی در قبال ارزشها و کار کرد ها قوم گرایی و نژاد پرستی می روید  شاید همین مساله باعث شده باشد که شهدای ما برای بعضی ها نا شناخته مانده است.
اکثر مشکلات اقتصادی، انکشافی، توسیعوی و فرهنگی افغانستان از لجن زار قوم گرایی و نژاد پرستی به وجود آمده  باشد
بهای سنگین که مردم افغانستان در قبال ارزشها ی ملی و وحدت و یکپارچگی پرداخته یکی هم همین خون شهدای افغانستان است  ولی هنوز طعم تلخ تعصب را می چشیم  و تا هنوز قضاوت ها بر اساس قوم، نژاد و منطقه صورت می گیرد.
 استاد مزاری یکی از شهدای بود که امروز در قمست های اقتصادی و توسیعوی من و تو، ما شویم  و از لاکهای مخرب بیرون شویم و حضور همدیگر را در افغانستان زمین تحمل کنیم.
قوم پرستی و تبعیض که مزاری علیه آن دست به مبارزه زد نوعی از جهالتی است که قبل از اسلام وجود داشت و ملتی را به تباهی سوق داده بود اما متاسفانه از چندین سال تا هنوز در افغانستان به شکل مدر ن  تری در تمام بخشها وجود دارد.
تجلیل از هفته عدالت تجلیل از تمام خواسته های عدالت خواهان است ولی این هفته در افغانستان از سوی بعضی ها نادیده گرفته شد و حتا با پخش برنامه های مبتذل و مغایر با ارزشهای ملی و اهداف شهدا از طریق رسانه های تصویری تو هین و تحقیر گردید، اگر این روند ادامه پیدا کند و بزرگان و دولت مردان ما همچنان دست پایشان در لجن زار قوم گرای گیر کند هیچوقت صاحب افغانستان مقتدر و متحد نخواهیم شد، صدای مزاری و دیگر شهدای ما باید از هرگوشه این سرزمین در هفته عدالت بلند می بود که نبود بجز از محدود جاهای این سرزمین و اندکی از بلند گوها و رسانه های افغانستان، این واکنش در قبال خون شهدای ما چیست؟
باید این زنجیر های قوم گرایی  نژاد پرستی پاره شود تا آرمانی مزاری ، مسعود و دیگر شهدای این سرزمین تحقق یابد.