۷/۰۴/۱۳۹۲

بزرگترین سروی اجتماعی، اقتصادی و دیموگرافیکی نفوس در ولایت کابل




اداره احصائیه مرکزی افغانستان به کمک و همکاری تخنیکی و مالی صندوق نفوس ملل متحد سروی مفصل اوضاع اقتصادی، اجتماعی و دیموگرافیکی را اجرا می کند.
به گفته غلام حضرت مدیر عمومی فعالیتهای ساحوی مرکز احصائیه؛ این برنامه تا سال 1395 تکمیل خواهد شد و تمام ولایت های افغانستان را تحت پوشیش قرار خواهد داد. وی گفت ما در این برنامه از تمام نواحی شهر کابل جوانان را دعوت کرده ایم تا برنامه به شکل موفقانه تکمیل گردد. وی مشکلات عمده این برنامه را بی توجهی مسئولین و عدم تشویق همکاران احصائیه و نبود امنیت در کشور دانیست و گفت تا حد ممکن تلاش می کنیم که با حس وطن دوستی و مسئولیت پذیری این برنامه را موفقانه تکمیل نمائیم.
در حال حاضر بالا تر از دو هزار نفرکه دارای مدارک معتبر تحصیلی می باشد و در امتحان پذیرفته شده است در اداره احصائیه مرکزی افغانستان مشغول فراگیری تعلیمات و دستورالعملهای تحقیق و سرویری می باشد. قرار است این تعداد از جوانان به مدت 12 روز در این مرکز از ساعت هشت صبح تا چهار عصر آموزش ببیند و بعد از سپری نمودن دوره آموزشی و موفقیت در امتحان، می تواند در بخش های سرویر، کنترلر و احتیاطی به مدت یکماه در ولسوالی های کابل اوضاع کلی مردم را بر رسی و سبت نماید. برای هموطنان عزیز توصیه می شود که به طور فعالانه با اداره و همکاران اداره احصائیه مرکزی همکاری نماید و صادقانه و با حس وطن دوستی مصاحبه هارا تمام نموده و معلومات کافی را در اختیار همکاران اداره احصائیه قرار بدهد.
سروی دقیق اوضاع اقتصادی، فرهنگی، تعلیمی، صحی، سرشماری و جغرافیایی در وطن ما نقش بسیار بالای دارد بخاطری که اکثر مشکلات ها و حق تلفی های که تا هنوز صورت گرفته از نامشخص بودن نفوس یک منطقه سر چشمه گرفته است. تمام نا رسایی ها و بی توجهی های مسئولین، موسسات، تاجران و سرمایه گزاران نیز از همین دلیل می باشد یعنی از سی سال بیشتر می شود که افغانسان در جنگ و نا امنی بسر می برند و دولت هم موفق نشده اند تا اوضاع جامعه و نفوس جامعه را مورد بر رسی قرار دهد. کابل سومین ولایت است که بعد از دایکندی و بامیان زیر پوشیش برنامه احصائیه مرکزی قرار خواهد گرفت. این برنامه می تواند به تمام وزارت خانه ها، بخشهای صحی، تعلیمی، انکشافی، تجاری، تبلیغی و رسانه یی کمک نماید و آمار دقیق از مردم وباشندگان یک منطقه کارها و برنامه ها را بدرسیتی هدایت می کند و تبعیض و فساد را نابود می کند. مثلا اگر نفوس شماری نباشد سوئ استفاده های فراوان از بودیجه هاصورت می گیرد و در یک ولایت پول ها غصب می شود و در ولایت دیگر اصلن سهم مردم نمی رسد و در یک ولایت بیشتر به آسیب دیده گان حوادث طبیعی رسیدگی می شود و در ولایت دیگر هیچ رسیده گی صورت نمی گیرد.
پلان گزاران، سرمایه داران و مدیران با این برنامه می تواند دقیق مدیریت و پلان گزاری نماید و از پروژه ها ارزیابی دقیق و مبتنی بر شواهد انجام دهد.
این پروژه دارای دو نوع هدف می باشد؛ یک هدف عمومی که گفتم تمام گزارش اوضاع زندگی مردم به طور محرمانه در اختیار مدیران و برنامه ریزان داخیلی و بین المللی قرار می گیرد.
هدف شخصی این برنامه عبارت است از: بر رسی سن و جنسیت نفوس، چگونگی زندگی والدین و اوضاع صحی انان، مشخصات تحصیلی و تعلیمی افراد جامعه، بر رسی اوضاع اقتصادی و درآمد وشغل مردم ، بر رسی نفوس متحرک( کوچی ها و مهاجرین و کسانی که در حال کوچ کردن  است) بر رسی وفیات، تولدها، بار وری، مشکلات وظیفه وی  و خانوار و مسکن در این برنامه بر رسی خواهد شد.
این در حالی است که قبلا در ولایت بامیان و دایکندی این پروژه تکمیل شده است.