۳/۱۵/۱۳۹۰

امضای سند صلح دربهسود بین کوچیهای مسلح ومردم ده نشین هزاره :


بعد ازگذشت چندین سال جنگ، خونریزی  و آوارگیها در بهسود که دراثر زد خورد های مختلف بین هزاره ها وکوچیها ، صدها تن کشته وزخمی ، صدها خانه به آتش کشانیده شد ، صدها کلیسای که قرآن را به آتش میزد به وجود آمده بود وده ها موارد دیگر ، با لا خره درچهاردهم ماه ثورسال 1390 بین دوطرف سند ننگین صلح ازسوی نماینده گان دوطرف امظا شد به شمول مهر وتایید مقام ولایت میدان وردک.
من این خبر جالب را درسایت غرجستان خواندم ومتن سند ومواد فیصله شده همراه با امضاهای امضاکننده گان دراین وبلاک درخدمت شما قرارمی دهم.
اما تا اکنون کسانیکه ازاین فیصله صلح با خبر شده اند هیچ رضایت در رابطه به این اقدام نشان نداده است.
تفصیل ماده دوم وتحلیلها:

ماده ای دوم این فیصله نامه،  کوچیهای متجاوز را رسماً اجازه میدهد که آزادانه میتوانند به عمق هزاره جات بروند و از این طریق ” زمین های ” آنهارا نیز به عنوان ملکیت شرعی شان رسمیت می بخشد. از سوی دیگر دراین ماده گنجانیده شده که کوچی ها باو جود که در گذشته در مناطق که در بالا از آن نام بردیم، نه زمین داشتند ونه هم راه عبور. اما در ماده صرف قید میکند که ” بعد از این نیز آنها کدام ضرر ایجاد نکند. “بدان معنا که آنها میتوانند ازمسیر این مناطق به سمت مناطق دیگر هزاره جات عبور نمایند، به شرط که به این مناطق ضرر نرسانند. این ماده در واقع محور این معامله وخیانت را تشکیل میدهد که این افراد به ظاهر خودی، در واقع کوچیهارا هم در بهسود وهم در کل هزاره جات ” راه ” داده اند. اما اینکه اینها چرا تن به این خیانت ومعامله  سپرده اند، زمان به زودی همه چیز را برملا میسازد. تا دیده شود که مسیر این ” خیانت ” و ” معامله ” به کجا کشانیده میشود وچه دست های پنهان در عقب این خیانت قرار دارد. ولی افرادی که امضای شان در پای این فیصله نامه ثبت گردیده است، بدون شک نمیتوانند از این مناطق نمایندگی کنند. اینها افراد خود فروشی هستند، که با این معامله ننگین پولهای هنگفتی را به جیب زده اند. میخواهند که کوچی هارا درکل هزاره جات مسلط بسازند وبدینوسیله آروزی دیرینه ای کوچی ها و حاکمیت قوم محور کنونی رابا تقدیم راه های مناطق شان برآورده بسازند. فراموش نشود که نمایندگان کوچی از حاجی بشیر گرفته تا ملک نعیم ، از سباوون گرفته تا ککو زی ودیگران، فقط در صددی یک دستاویز بودند تا افرادی سست عنصری از خود جامعه هزاره بیایند وهم عبور آنهارا به سمت هزاره جات رسمیت ببخشند وهم مهر تایید برزمینهای غصبی شان بگذارند که از زمان عبدالرحمن و سلاله های حاکم بعد از او ، این زمین هارا به زور وعنف، تهدید، تخویف، توطئه وشانتاژ از هزاره ها غصب گردیده اند.
نکته ای قابل تذکر این است که پس از این فیصله نامه، کوچیها همان شیوه قبلی شان رادر پیش گرفتند ومردمان این مناطق را به فرار وادار نموده ومکاتب را تعطیل کردند وطبعاً زراعت این مناطق را نیز لگد مال نموده اند.
ما این فیصله نامه ننگین را به خاطرشناسایی این افراد خاین به نشر میسپاریم تا جامعه ما نسبت به سرنوشت شان حساس باشند ونگذارند چنین افرادی خاین با هویت ، تاریخ وسرزمین شان معامله نمایند. وهم قابل تذکر میدانیم که خوانندگان گرامی که شناختی درمورداین افراد معامله گر داشته باشند، میتوانند در مورد هویت و علت چنین خیانت شان بنویسند. برای خواندن درست این فیصله نامه متن اصلی را تایپ نموده وماده دوم آنرا برجسته کردیم.
منبع سایت غرجستان