۳/۰۲/۱۳۹۱

خطرناک ترین فصل در افغانستان بعد از سال 2014


بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه اخلاق 1391/2/31
مهمان: "اسدالله سعادتی" وکیل مردم دایکندی
موضوع: بعد از سال 2014 درافغانستان چی خواهد شد؟
  جلسه ی درس اخلاق روز یکشنبه 1391/2/31 با حضور آقای سعادتی وکیل مردم دایکندی در ولسی جرگه، استادان، طلاب و محصلین در حوزه علمیه رسال - کابل 
درباره آغاز فصل جدید سیاسی بعد ازسال 2014 در افغانستان صحبت نمود و این فصل را پردغدغه ترین فصل برای افغانستان یاد کرد.
      آقای سعادتی روی موضوعات داشتن روابط دراز مدت با امریکا، حضور جامعه بین الملل درافغانستان، خطر رشد شبکه تروریستی القاعده، منافع و مضرات پیمان استراتیژیک،  بحث نمود و داشتن روابط سیاسی و اقتصادی را بین کشورها ضروری خواند و از دو دیدگاه موافقت امضای پیمان را به نفع سیاست دولت افغانستان و رشد اقتصادی مردم عنوان کرد.
     وی گفت تا هنوز افغانستان با دخالت مستقیم جامعه بین الملل پیش آمده و بعد ازاین هم حضور جامعه بین الملل در افغانستان ضروری است و ما باید مسایل امنیتی افغانستان را با کشورهای توانمند دیگر گره بزنیم.
شبکه تروریستی القاعده در جاهای بروز پیدا می کند که قدرت وجود ندارد.
در صورت عدم قدرت و دخالت نظامی کشورهای دیگر قدرت مطلقه و حکومت مذهبی به وجود خواهدآمد.
      وی امضای پیمان استراتیژیکی را یک قرار داد سیاسی جدا از برنامه های عقیدتی و دینی خواند و گفت این پیمان تنها در عرصه سیاست و مبارزه با دحشت افگنان در افغانستان می باشد.
وی گفت روابط فعلی افغانستان و امریکا بر مبنای کفر و اسلام نیست بلکه روی منافع ملی تنظیم شده است.
 مشکلات سیاسی و اقتصادی در افغانستان یگانه مشکل جدی است که ما دراین کشور با ان سردچارهستیم.
وی گفت خواست مردم افغانستان با ایالات متحده امریکا در ازبین بردن گروه طالبان گره محکم خورده و بعد از سال 2014  پردغدغه ترین فصل برای مردم افغانستان است که آیا قانون مندرج اساسی را می توان پیش برد یا باز هم توسط دشمنان این قانون زیر پا می شود.
  ما در حکومت که جامعه بین الملل حضور داشته باشد توان نفس کشیدن را داریم و تمام مبناهای اساسی برتعادل و توافق تنظیم می شود.
       اسدالله سعادتی ، بر قرار کردن روابط نیک را با  جوامع بین الملل و بالا رفتن ظرفیت های اجتماعی و علمی را شرط اساسی در راستای موفقیت و پیروزی دانسته  و از جوانان جدا تقاضا نمود تا با تلاش و جدیت خویش خودرا شامل لیست نموده تا مورد محاسبه قرار داده شود.
این در حال است که پیمان استراتیژیک میان افغانستان و آمریکا دارای هشت فصل بوده و مواد این پیمان توسط حامد کرزی و رییس جمهور آمریکا امضا گردید و درمیان مجلس نمایندگان افغانستان این پیمان موافقین و مخالفین خویش را دارا می باشد.
داوود ناظری
افغانستان - کابل


اعلامیه دفتر فرهنگی در دری، برگزار کننده کان جلسه آموزیشی اصول خبر نگاری

دوستان ارجمند، بامداد تان خوش باد! نیاز به یادآوری است که درس اصول خبرنگاری در این هفته (پنج‌شنبه، 4 ثور) به صورت کاملاً عملی و تجربی برگزار خواهد شد. دوستان به جای آن که در ساعت چهار در دفتر اتاق فکر بیایند، در ساعت 2 پس از چاشت به تالار گردهمایی‌ دانشگاه کاتب تشریف ببرند و از برگزاری همایش علمی که از سوی مؤسسه‌ی دُر دری و اتاق فکر برگزار می‌شود، خبر تهیه کنند.

دوستان بهتر است گوشی‌هایی را با خود ببرند که می‌تواند صدا و تصویر را ثبت کند. لازم نیست که حتماً کیفیت تصویر خیلی بالا باشد؛ فقط کافی است که بتواند صدا و تصویر را بگیرد. سپس از آن، خبری را تهیه خواهند کرد که جزء کارهای خانگی و عملی به شمار می‌رود. حضور همه‌ی دوستان لازم است. اما درس روز جمعه، مانند گذشته، در ساعت 4 در دفتر اتاق فکر برگزار می‌شود.

ضمناً لطف کنید به آگاهی آن عده از دوستانی که نام شان در این گروه نیست، نیز برسانید و این پیام را به آن‌ها نیز انتقال دهید.

سپاس‌گزارم 
استاد معراج