۵/۲۳/۱۳۹۰

دیدارحافظان کل قرآن کریم با استاد حاجی محمد محقق:


شماری ازحافظان کل قرآن کریم که سن شان از یازده سال کمتر می باشد در اقامت گاه استاد حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ، ورییس کمسیون عدلی وقضای مجلس نمایند گان دیدار نمود.
این حافظان کل قرآن کریم از ولایت هرات ، جبرئیل با لا می باشد ، حاجی جواد احمدی استاد این حافظان می گوید ، شاگردانش درکنار آنکه حافظ کل قرآن کریم است توانای ترجمه قرآن کریم را به زبانهای دری وانگلیسی نیز دارد.

کشف یک مجسمه بودای خرد درولایت باستانی بامیان:

باستان شناسان افغانستان وفرانسه ، موفق به کشف دواستوپه وپارچه های ازیک مجسمه بودا درولایت بامیان شده اند.

پروفیسور طرزی باستان شناس افغانستان که در راس یک تیم شش نفره باستان شناس افغانی درفرانسه قرار دارد کشف گردیده است.
طرزی می گوید که کاوش خودرا ازیکماه قبل بدینسو آغاز کرده وتا حال موفق به کشف دو استوپه یا محل که زائرین بودایها درآن نزروخیرات خودرا جمع می کرده بودند کشف نموده است.
آقای طرزی می گوید استوپه کشف شده هشت متر طول وهشت مترعرض دارد.
وی می گوید کار آن فعلا تمام شده است ، ولی کار روی استوپه دومی جریان داردوبه همین علت طول وعرض آن تاحال معلوم نیست
وی علاوه کرد که کار آن تا پایان ماه مبارک رمضان به اتمام نخواهد رسیدواین استوپه نیز از زیر خاک بیرون آورده خواهد شد
این درحال است که ولایت بامیان یک از ولایات باستانی وتاریخی کشور می باشد که همه ساله تعداد زیاد از سیاحین وجهان گردان را به خود جلب می کند ، شهر ضحاک ، شهر غلغله ، اژدها ، هفت بند امیر، مجسمه های بودا و زیارت ها و کاخهای قدیمی دراین ولایت موجود می باشد که هر کدام به فاصله نزیدک هم قرار دارد وسیاح می تواند به مدت کوتاه همه اینها را ببیند ولی امثال نسبت به سالهای گذشته مردم نتوانسته اند که از ولایت بامیان بخاطر نا امن بودن راه های مواصلاتی آن دیدن نماید.