۱۰/۱۴/۱۳۹۲

رسانه ها، ممثل اراده مردم هست.


صفحات اجتماعی(فیس بوک، وبلاک، سایتها و ...) رسانه های چاپی، شنیداری و دیداری و شنیداری، هرکدام در تمثیل اراده مردم و قدرت آفرینی ها و قدرت زدایی ها نقش اساسی را دار می باشد.
هر کدام یکی از نوع رسانه ها بر اراده دسته ها و گروه هااثر گذار می باشد   اما صفحات اجتماعی و روزنامه ها موثر ترین نقش را در تمثیل اراده مردم دارا می باشند.
رادیو وتلویزیون از همه گسترده تر در اختیار مردم قرار دارد اما متاسفانه از یک بخشی بسیار مهم بر خور دار نیست و آن این هست که مردم نمی تواند آزادانه دیدگاه های خویش را پیرامون تحولات و اوضاع اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به گوش مسئولین و مردم برسانند چون هر تلویزیون و رادیو از پالیسی و قانون جدا گانه خویش بر خوردار است اما فیس بوک به تمام معنی اراده و خواست همه شهروندان را تمثیل می کند و خوشبختانه که اکثر روزنامه ها دیدگاه های مردم را بدون دخل و تصرف برای همه مردم پخش می کند و به چاب می رساند.
دیده می شود که قدرت زدایی رسانه ها در تحولات افغانستان نیز موثر واقع شده است.
اکثر قدرت های غیر معیاری مهارشده و حتا بر تصمیمات افراد کلیدی حکومتی و حتا بر تصمیمات ریس جمهور اثر گذار می باشد. به طور نمونه، چند روز پیش خبری نشر شد که قرار است ده ها زندانی طالب کهک از خط های جنگی اسیر شده از زندان بگرام رها شود؛ رسانه ها ممثل اراده مردم شد و مخالفت همه گانی مردم را با آزادی زندانیان طالب به گوش مسئولین رسانید و جناب کرزی هم به تازگی شرط وشروطهای را برای آزادی اسیران طالب مطرح کرده است.
اما در قسمت قدرت آفرینی رسانه ها هم هیچ جای شک نیست که مردم آگاهی و معلومات خویش را در مورد کاندیدان ریاست جمهوری از طریق رسانه ا بدست می آورد و متوجه زدو بند های سیاسی می گردد. با این گرمی بازار رسانه ای مردم می تواند به خوبی ممثل اراده خویش باشند و آگانه در انتخابات شرکت کند و با رای خویش در تشکیل نظام و حکومت شریک شوند.