۲/۱۵/۱۳۹۲

پنجاه فیصد نمایند گان مردم د رخانه ملت غیر حاضر اند




حاجی محمد عبده نماینده مردم ولایت بلخ در ولسی جرگه، روز یکشنبه در حوزه ای علمیه رسالت در جمع طلاب و محصلین علوم دینی صحبت نمود و گفت از مجموع 249 نماینده مردم افغانستان در شورای ملی تنها 130 نفر حاضر دایمی است و بقیه غیر حاضر اند. وی همچنین گفت کسانی که به نمایند گی از مرد م افغانستان در خانه ملت حضور دارند نتوانستند که به وعده های که به مردم داده بود عمل کنند و به خواسته ها ونیاز مندیهای ملت جوابگو باشد.
وی گفت نمایند گان باید در موضوعات و مسایل مهم سیاسی و اجتماعی نقش داشته باشد ولی اکثر نمایندگان مردم بی کفایتی می کنند و تجارت خویش را از سرنوشت مردم افغانستان مقدم می دانند. محمد عبده دلیل عمده ای بی کفایتی تعدادی از نمایند گان را بی سوادی، نقش سرمایه داری، تجارت، تبلیغات بی مورد عالمان دینی به نفع افراد بی درایت و نبود روشنگری لازم در اذهان ملت افغانستان عنوان کرد. همچنان به طلاب و علما سفارش نمود تا در آینده برای ایجاد یک پارلمان دلسوز و انتخاب شدن افراد باسواد به عنوان نماینده، باید در میان توده های مختلف جامعه روشنی انداخته شود و ماده های قانون اساسی برای مردم تشریح گردد.
آقای عبده فساد یک شخص عالم را فساد جامعه خواند و اصلاح جامعه را نیز وابسته به اصلاح علما و جامعه روحانیت دانست. وی گفت کسانیکه در کرسی های دولتی قرار دارند به هیچ وجه متوجه مشکلات و اشتباهات در کار های دولت نیستند و همیشه سعی می کنند که مشکلات را به دلایل مختلف برای مردم توجیه نماید.  باید جوانان و طبقه تحصیل کرده مشکلات و چالش های موجودرا بی طرفانه بیان نمایند و دولت را ملزم نماید تا برای حل مشکلات اقدام کند. علما و روحانیت چراغ بدستان جامعه اند و باید زاویه های تاریک زندگی را روشن نماید و مردم را نسبت به موضوعات مهم اجتماعی و سیاسی آگاهی دهند.
وی گفت طبق قانون اساسی افغانستان، شورای ملی نمادی از اراده مردم افغانستان است و اراکن مهم دولتی مشروعیت خویش را از نمایند گان مردم افغانستان می گیرد و اهمیت یک نماینده بیانگر فرهنگ و  آگاهی مردم است وباید افراد با سواد و دلسوز و صادق از بین مردم انتخاب شود.