۱۱/۱۴/۱۳۹۲

رسانه ها و کمݒاین های انتخاباتی.

تخطی رسانه ای را خو نمی فهمم اما همه رسانه های دیداری، شنیداری و چاݒی از حالت معیاری بودن خارج شده است. چه رسانه های که به یک حزب و نهاد و شخص وابسته می باشد و چه رسانه های که به عنوان رسانه ای بی طرف و تجارتی مطرح بود هر کدام به یک نحوی از کاندیداتوران مشخص حمایت می کنند. دو مشکل عمده در این قمست دیده می شود یکی این که توازن در کمٻاین و تبلیغ برنامه ها از بین می رود مثلا کاندیدان که رسانه دارند و یا ݒول می دهند به رسانه ها، می توانند شعار ها و برنامه های خویش را ݒشت سر هم تبلیغ کنند اما تعدادی که از شایستگی و برنامه های خوب بر خوردارند اما به خاطر ضعف اقتصاد و نداشتن رسانه و وابسته نبودن به یک حزب نمی توانند برنامه های خویش را به طور کامل به مردم برسانند.
به نظر بنده برای حل این مشکل دو راه وجود دارند.
1 - رسانه های صورتی، تصویری و چاݒی را باید مهار کنند تا رسانه ها ملزم به حفظ توازن و بی طرفی گردد.
2 - رسانه ملی افغانستان که تلویزیون ملی می باشد باید به طور مساویانه و رایگان در خدمت کاندیدان ریاست جمهوری و تا حد امکان در اختیار کاندیدان شورای ولایتی قرار بگیرند.
این مشکل در روند انتخابات شورای ولایتی و ریاست جمهوری به وضاحت دیده می شود.
رسانه ها به عنوان اصلی ترین ابزار تحقق و یا تحریف دمکراسی در جامعه باید طبق اصل و ݒالیسی نشرات داشته باشد.