۱۱/۱۱/۱۳۹۱

افغانستان بد ترین کشور برای زنان و کودکان



 سال روان خورشیدی آماری خشونت ها علیه زنان بهشدت بالا رفته است و
کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که از آغاز سال روان خورشیدی تاکنون چهار هزار و پنج صد مورد خشونت علیه زنان در کشور از سوی این کمیسیون ثبت گردیده است. به باور لطیفه سلطانی هماهنگ کننده بخش با نوان کمسیون مستقل حقوق بشر،  عدم تطبیق قانون، فساد اداری و عدم آگاهی مردم از حقوق شان از عواملی اند که آمار خشونت علیه زنان، به خصوص تجاوز جنسی و قتل های ناموسی در کشور را افزایش داده است که تجاوز جنسی و قتل های ناموسی و خود کشی از موارد اند که از انواع مهم خشونت ثبت گردیده است.  داکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر ابراز نگرانی کرده و  می گوید که افغانستان بدترین کشور برای زنان و کودکان بوده و با وجود فعالیت های گسترده حقوق بشری در این کشور؛ هنوز هم تجاوز جنسی و قتل های ناموسی رو به افزایش است. خانم سیما سمر که در نشست استماع عامه حقوق بشر در کابل صحبت می کرد، از نهادهای عدلی و قضایی خواست تا به پرونده های قربانیان خشونت و تجاوزهای جنسی به گونه جدی رسیدگی کنند.
عبدالجبار تقوی والی کابل می گوید، تا زمانیکه مسؤلان دولتی متعهد به اجرای قانون نباشند و اشتغال زایی در کشور صورت نگیرد، خشونت علیه زنان همچنان ادامه خواهد داشت.
برنامه تحقیقاتی کمسیون مستقل حقوق بشر در تمام افغانستان در مورد جستجوی عوامل افزایش قتل های ناموسی و تجاوزهایجنسی آغاز شده است. 
این در حالی است که دراین اواخر مشکلات روز افزون خانواده گی و فاملی و فراگیر شدن فرهنگ های مغایر با اسلام مشکلات عدیده از جمله اشتغال زایی برای بانوان، حضور کمرنگ شان در ادارات، خود کشی، طلاق، ازدواج های اجباری و بالا رفتن مصارف گزاف عروسی را به بار آورده است