۷/۱۶/۱۳۹۱

آغاز به کار کاروانهای سیاحتی و زیارتی در داخل کشور+عکس





داوود ناظری – کابل 1391/7/16
اولین کاروان زائیرین به زیارت گاه امام زاده سید یحی  زیارت گاه سخی ومقبره شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری رحمت الله علیه،  درشمال کشور، با اعزام ده ها  تن از باشنده گان مناطق مختلف کشور آغازکردید.
زائرین که اعزام شده اند از سفرشان به زیارت گاه ها در صفحات شمال کشور ابراز رضایت کرده است و می گوید این یگ کار خوب و گام مثبت جهت زیارت اماکن مقدسه در داخل کشور و آشنایی با ولایات باستانی می باشد.
مسئولین این کاروانها از ایجاد سهولت های بیشتر به زائرین اماکان مقدس وعتبات عالیات با درنظرداشت اوضاع جوی و امنیتی درداخل و خارج از کشور خبرداده است.
کاروانهای تجارتی که قبلا به عراق، سوریه و ایران زایرین را اعزام می نمود هم اکنون با قمت مناسب در داخل کشور به ولایات باستانی و اماکن مقدسه در افغانستان با سفرهای ویژه و سهولت ها، سفر را از طریق کاروانی آغاز کرده است.
از چندین سال بدینسو، در افغانستان کاروانهای زیارتی و سیاحتی به اماکین مقدسه در کشورهای مختلف آغاز به فعالیت نموده است که در طول زمان قمت رفت و برگشت هر زائر، کاهش چشم گیری پیدا کرده است.
زائرین سفر به عتبات عالیات را بیشتر مردم مناطق مرکزی افغانستان تشکیل می دهد.
با وجود اینکه وضعیت اقتصادی مردم مطلوب نبوده اکثر مردم با فروش مال و اموال خانه و به گیرو دادن زمین شان و پول قرض،  به کربلای معلا و مشهد مقدس سفر می کند.
راه های مواصلاتی مناطق مرکزی، باز جویی مامورین دولتی در میادین هوای و ده ها مشکل دیگر بر سر راه زاییرین عتبات عالیات وجود دارد.
این در حال است که در ماه ثور سال 1391 در کابل اتحادیه شرکتهای سیاحتی و زیارتی تاسیس گردید.
"قربان حقجو رييس عامل اتاق تجارت و صنايع در محفلي كه به مناسبت ايجاد اين اتحاديه در كابل برگزار شده بود، ايجاد اين اتحاديه را دست آورد بزرگ در كشور عنوان كرد.
آقاي حقجو با اشاره به دست هاي آورد هاي افغانستان در زمينه هاي معارف، صحت و مطبوعات گفت :" ايجاد شركت هاي سياحتي و زيارتي باعث ايجاد دو هزار شغل شده و اين دست آورد بزرگی برای افغانستان است."
حقجو به مكان هاي سياحتي و ديدني افغانستان اشاره كرد و گفت‌:" افغانستان منطقه خوبي براي جهانگردي است و مردم جهان مشتاق سفر به كشور هستند.
او از اعضاي اين اتحاديه خواست كه زمينه جهانگردي را براي سياحان خارجي در كشور مهيا كنند.
به گفته حقجو، افغانستان مي تواند از طريق جهانگردي عايد خوبی کمایی کند.
رییس عامل اتاق تجارت و صنایع، هدف از ايجاد اين اتحاديه (اتحاديه سراسري شركت هاي سياحتي) را دفاع از منافع صنفي اين اتحاديه و عرضه خدمات براي اعضاي آن عنوان کرد.
او همچنان از مسوولان اين اتحاديه خواست كه زمينه رقابت را ميان شركت ها مساعد كند تا قيمت ها كاهش يابد.