۲/۳۰/۱۳۹۰

مدارس وحوه زات علمیه درافغانستان:

 مدارس درافغانستان توام با چالشها ومشکلات بوده که امروز با داشتن صدها طلاب ومحصیل نتوانسته که درکشور وجامعه فعالیت وخدمت محسوس را داشته باشد با آنکه رسالت حوزه مهمتر از همه ار گانهای اجتماعی ، تبلغی وفرهنگی است .
درکابل چندین حوزه علمیه ومدرسه فعال می باشد که هرکدام صدها تن از طلاب دینی را جلب جزب کرده است ولی بشتر افرادضعیف ، کهن سال است که نمی فهمم چه قسم این افراد وارید حوزه شده است .

با برگذاری یک ساعت درس در روز مدارس برنامه دارد وبشتر متون عربی تدریس می گردد بخاطر آشنای طلاب دینی با حدیث وقرآن کریم ، امادریک سیمنار عمومی تحت نام حوزهای گذشته ، حال وآینده درافغانستان که سال گذشته درکابل با اشتراک هزاران تن از علمای دینی برگذارشده  بود شکایت ازعدم توجه مئولفین کتب درسی ، ومسئولین شکایت نموده بودن که باید دراین قسمت توجه جدی صورت گیرد ، دراین سمینارکار کرد علمایان دین در سالهای گذشته مورد انتقاد قرار گرفته که هزاران تن از علمای دینی درسراسر افغانستان از حقوق شهریه بر خوردار بوده وبحیث یک عالم نتوانسته که در جامعه کار نماید .
یک روز در مدرسه جامعه الاسلام شهریه پرداخت می کرد که درآنجا برابرشدم وقتی که وضعیت طلاب را بر رسی کنی شاید فکرکنی مظلوم ترین وفقیرترین افراد جامعه یک طلبه می باشد ، راستش هم طلاب دینی در یک سطع بسیارپاین قراردارد .
یک درس مضمون عربی تمام اوقات یک طلبه را پر می کند وهیچ گونه در آمد مالی ندارد ونمی گزارد که طلبه درتعامل اجتماعی باشد وبا مسائل  مختلف جامعه آشنا باشد .
نکات که باعث عقب ماندگی جامعه طلاب نثبت به دیگران شده دراین قسمت یاد آوری میکنم:
  1  - عدم توجه مسئولین به سرنوشت مدارس دینی .
  2 - عدم جلب جذب علمایان دینی به مراکز مهم کشور.
  3 - عدم مقاطع ومراحل درسی در حوزه چون یک طلبه سالها هم که در مدرسه باشد کدام مدرک داده نمی شود.
  4 - عدم تعاملات اجتماعی طلاب در جامعه.
  5 - مشکلا اقتصادی .
  6 - مشکلات میتود ها ورویشهای تدریسی در حوزه.
امیدوارم که درآ ینده با چشم نگری جایگاه حوزه در افغانستان ، حوزه پیشرفت نموده وطلاب ازاین مشکلات رهای یابد.