۴/۱۷/۱۳۹۱

نخستین دوره آموزش اصول خبرنگاری و داستان‌ نویسی پایان یافت


نخستین دوره‌ آموزشی اصول خبرنگاری و داستان‌نویسی که از سوی اتاق فکر افغانستان و موسسه در دری با حمایت خبرگزاری بخدی و موسسه تساوی درکابل، برگزار شده بود، روز گذشته (جمعه) پایان یافت.
دراین دوره بیش از 20تن از جوانان، اصول خبرنگاری و مبانی داستان‌ نویسی را توسط استادان بخش خبرنگاری فراگرفتند.                                       استاد مرتضی معراج، یکی از استادان این دوره
باآن که در جریان چند سال گذشته علاقمندی جوانان، دربخش خبرنگاری افزایش یافته است؛ اما وزارت اطلاعات وفرهنگ و دیگرنهاد های رسانه ای کمتر در بخش آموزش مسلکی خبرنگاری پرداخته اند و این امر عث شده است که اکثر رسانه های کشور برنامه ها وگزارش های غیرحرفه تولید کنند.
دراین دوره آموزشی، بیش از 20 تن از جوانان، اصول خبرنگاری و مبانی داستان‌ نویسی را توسط استادان بخش خبرنگاری فراگرفتند. دراین دوره آموزشی، بیش از 20 تن از جوانان، اصول خبرنگاری و مبانی داستان‌ نویسی را توسط استادان بخش خبرنگاری فراگرفتند.
اکنون خبرگزاری بخدی، اتاق فکرافغانستان، موسسه در دری و موسسه ی تساوی با هماهنگی یکدیگر تلاش می کنند تا دوره های کوتاه مدت خبرنگاری را به شکل مسلکی تدریس کنند.
مرتضی معراج، یکی از استادان بخش خبرنگاری این دوره، با توجه به افزایش رسانه های خصوصی در کشور" برگزاری این گونه  دوره‌های آموزشی را برای گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای، تقویت زبان‌ و فرهنگ کشور" مفید می داند.
وی ، به خبرگزاری بخدی گفت :" عدم  رعایت قواعد زبان‌ و وجود اشتباهات املایی و انشایی در رسانه‌ها یکی از نقص‌ها و کاستی های  بزرگ رسانه‌های کشور به شما می رود که درحال حاضربه یکی  از چالش‌های رسانه ‌ای تبدیل شده است."
به باور این استاد خبرنگاری،زبان ستون فقرات رسانه‌ها را تشکیل می‌دهد، او در ادامه افزود :" یکی از اهداف برگزاری این دورهای آموزشی، کاهش مشکلات زبانی در رسانه‌های کشور است؛  زیرا بیشتر رسانه‌های ما به خاطر استخدام افراد کم ‌سواد و کم‌ تجربه در کارهای خبرنگاری، قواعد و دستور زبان را رعایت نمی‌ کنند."
به گفته معراج، اگر این گونه مشکلات، کم نشود، علاوه بر کاهش علاقمندی مردم به رسانه‌های داخلی و رجوع شان به رسانه‌های بیرونی، به زبان و فرهنگ عمومی جامعه نیز آسیب خواهد رسید.
آقای معراج، با اشاره به این که رسانه‌های افغانستان در ده سال گذشته از نگاه کمی و کیفی رشد بی‌ سابقه ‌ای داشته اند، گفت که با افزایش فعالیت‌های رسانه ‌ای، طبیعی است که رسانه‌های نو ظهور، به نیروی انسانی بیشتر و کارمندان حرفه‌ ای نیاز دارد. آقای معراج، با اشاره به این که رسانه‌های افغانستان در ده سال گذشته از نگاه کمی و کیفی رشد بی‌ سابقه ‌ای داشته اند، گفت که با افزایش فعالیت‌های رسانه ‌ای، طبیعی است که رسانه‌های نو ظهور، به نیروی انسانی بیشتر و کارمندان حرفه‌ ای نیاز دارد.
قرار است که دور دوم آموزش خبرنگاری نیز برای سه ماه درآینده نزدیک از سوی خبرگزاری بخد ی، اتاق فکرافغانستان، موسسه در دری  و موسسه تساوی در کابل د ایرشود
خلاصه شده
منبع: خبر گزار بخدی
بیست راس گوسفند، دریک حادثه ترافیکی ازبین رفت
روز پنج شنبه در مسیر دشت خم"غم" در منطقه قرغنه تو در ولایت بایمان شاه راه بند امیر بامیان و یکاولنگ بامیان، دراثر تیز رفتاری یک دریور، بیست راس گوسفند کاملا روی سرگ له شده و ازبین رفته است، به گفته شاهدان عینی جسد این گوسفندان به گونه حیرت آور روی سرگ له شده بود.
گفته می شود که این دریور توسط پولیس باز داشت شده است.
گزارش از احمدی