۱۰/۲۳/۱۳۹۰

تصاویری ازخوشنویسی خط قرآن کریم


خوشنویسی،هنربی نظیر دنیا درشهرکابل

از خوشنویسی بزرگترین نسخه نفیس قرآنکریم که در سطح دنیا بی نظیر خوانده شده است، به روز پنجشنبه در کابل رونمایی گردید. زیبا نگاری و خطاطی این نسخه دست نویسی شده قرآنکریم، توسط استاد محمد صابر یاقوت حسینی خدری و به همکاری نه تن از شاگردان توانمندش صورت گرفته است. هزینه مالی این زیبانگاری را الحاج سید منصور نادری بعهده داشته و صفحه گشایی آن نیز با حضور شخصیت های برجسته ملی صورت گرفت.


کاراین هنربی بدیل از میزان 1383 خورشیدی آغاز و در میزان 1388 پایان یافت. این نسخه نفیس دارای 218 صفحه با طول دو متر و بیست و هشت سانتی و عرض یک مترو 55 سانتی روی تکه خطی با قلم نی و رنگ اکرلیک انگلیسی خوشنویسی گردیده است و سی پاره شریف به سی دیزاین مختلف و سبک مخصوص، خطاطی و میناتوری گردیده و هرطرح میناتوری مطابق به اعداد و کلمات مقدس و فلسفه دینی نقاشی شده است. زیبا نگاری و خطاطی این نسخه نفیس، توسط محمد صابر یاقوت حسینی خدری صورت گرفته و تمویل کننده مالی آن نیز الحاج سید منصور نادری است که تحقق این امر را برآورده شدن آرمان های دیرینه دینی، معنوی و فرهنگی خویش می خواند.


در همین حال آیت الله واعظ زاده بهسودی نیز خوشنویسی و زیبانگاری این نسخه نفیس قرآنکریم را افتخار بزرگ برای افغانستان دانسته و از تلاش های متبکران این طرح تقدیر نمود.


طرز نوشتاری و اصول تجویدی این اثر بی بدیل از جانب ریاست قراء وزارت ارشاد، حج و اوقاف و ریاست دارالافتای دادگاه علی بررسی و تصدیقنامه و فتوای رسمی آن را عنوانی کانون فرهنگی حکیم ناصر خسرو بلخی صادر نموده است. این نسخه دست نویس قرآنکریم در تالار کتابخانه عامه کانون فرهنگی حکیم ناصر خسرو بلخی نگهداری و به نمایش گذاشته است. همزمان با آن آثار خطاطی و نقاشی محمد صدیق دانش - از نقاشان چیره دست نیز در کانون فرهنگی حکیم ناصر خسرو بلخی به نمایش گذاشته شده بود. خطاطی ها و نقاشی های این هنرمند، قسمت های مختلف از زندگی حکیم ناصر خسرو بلخی را در خراسان، مصر، قاهره، شام، عربستان و دیگر کشورهای جهان به نمایش گذاشته و برای چند روز بروی بازدید کنندگان باز می باشد.