۱/۰۵/۱۳۹۱

"وصال" بهار بی خزانم است


بهار عروس فصل هاست. عروسی که هرگز لباس بلوغ را از تن فرونمی نهد ومشکین زلفش را برف پیری تسخیر نمی کند. بهار نگارین مشق تنهایی خداست. آنگاه که قلم بر لوح شوق می رقصد وبهار خلق شد وهرکس خودرا در آیینه بهار تماشا کرد واین آغاز آفرینش عشق وصمیمیت بود.
یارمنهم  در بهار تجلی کرد وبهار از گل رویش رنگ گرفت وعطر محبت او در پیراهن بهاربپیچید.
بین نام زیبای تو ونام بهار پیوند ناگسستنی است.نام تو وبهار دوبال پرواز من به قله کمال اند.
اما بهار را با یار توان همپروازی نیست چرا که یار من سیمرغ آفرینش هست وبهار مرغان دل  بسته این جهان وآشیان گزیده در مرز جهان جان ویار بلند آشیان عرش نشین. فرشیان را توان درک عرشیان نیست.

چون یار همیشه بهار در کنار زندگی من است.
بهار ونوروز سال ها است که نگارین جامه برتن می نمایند وکسی را مست وشیدا نمی کند اما از یک نگاه به تو دلم صدبار می رقصد .(وصال)

آغازسال تعلیمی وتحصیلی درافغانستان+عکس




سال تعلیمی وتحصیلی 1391 روز شنبه با نواختن زنگ مکتب رسما توسط حامد کرزی رییس جمهور افغانستان آغاز شد.
آقای کرزی گفت آینده درخشان وبا ثبات وصلح افغانستان بدست جوانان ونوجوانان این کشوراست وی 
 بار دیگر از مخالفان مسلح دولت خواست تا از مسدود سازی مکاتب دست برداشته و مانع رشد و توسعه افغانستان نگردند. رییس جمهور با خطاب به مخالفان مسلح گفت: آنانیکه دروازه های مکاتب را به روی شاگردان مسدود می نمایند، خواهان غلامی و بردگی افغانستان اند و بسته شدن مکاتب، زمینه را برای سیطره کشورهای بیرونی مهیا خواهد کرد.
 آقای کرزی یاد آوری کرد که مخالفان می خواهد با بسته کردن دروازه های دانشگاه ومکتب درافغانستان، مردم ما همیشه برده وغلام دیگران باشد وکشور دراستسمار باشد.
وی افزون برکمیت، روی بهبودی کیفیت آموزش و پرورش و بخصوص کیفیت مکاتب و نهادهای تحصیلی عالی نیز تاکید نمود
آمار شاگردان مکاتب ومدارس در سال گذشته خورشیدی به هشت میلیون و چهارصد هزار تن بشمول سی و نه درصد اناث می رسید. رقم معلمان نیز یک صدو نود و دو هزار معلم و آموزگار بود که در چهارده هزار و شش صد باب مکتب و 24 هزار و ششصد مرکز سواد آموزی مصروف آموزش و پرورش بودند. اما وزارت معارف می گوید با ورود یک میلیون و سه صد هزار شاگرد تازه وارد، یازده هزار معلم جدید نیز استخدام خواهند شد. با این حال بگفته وزیر معارف هم اکنون نیز ٣٤ درصد کودکان به مکتب دسترسى ندارند و ٥٥٧ باب مکتب در سطح کشور به دليل ناامنى ها مسدود  است و بیش از پنجاه درصد مکاتب موجود نیز بدون ساختمان اند که این کار نيز دو صد هزار طفل واجد شرايط را از مکتب محروم ساخته است. برپایه معلومات دیگر، در ٢٣٠ ولسوالى، معلم زن که تحصيلات بالاتر از ١٢ را داشته باشد، وجود ندارد و در ١٥٩ ولسوالى ولايات مختلف کشور، دختران در صنوف بالاتر از نهم شامل نمى باشند. برپایه همین معلومات، ٩،٥ ميليون شهروند دارى سن پانزده سال و بالاتر از آن در کشور از نعمت سواد محروم مى باشند.

این درحال است که نتایج امتحان کانکور فارغان صنوف دوازه هم سال گذشته برای امسال صد هزار نفر بدون سرنوشت باقی مانده است که نگرانی جدی مردم ودانشجویان را به بار آورده است، تا هنوز معلوم نیست که چرا وبخاطر چی فراغان صنوف دوازدهم بدون سرنوشت مانده است؟ آیا ظرفیت و جلب وجذب در پوهنتونها ولیلیه ها نیست یا لیاقت وکامیابی در وجود داوطلبان نیست که نمایانگر کیفیت پایین درس در مکاتب می باشد.

تبادله پول خارجی درمقابل پول افغانی امروز شنبه 91 / 05/01=

دالر = 49 و75
یورو = 65 و90
پوند  = 78 و10
ریال = 13 و15
درهم = 13 و 45
تومان = 26 و20 
کلدار = 545