۴/۱۰/۱۳۹۱

انکشاف توریزم در ولایت باستانی بامیان



مصاحبه کننده: داوود ناظری
مصاحبه شونده: امیر فولادی، مسئول بخش انکشاف توریزم آغاخان درولایت بامیان وبدخشان.
موضوع: مشکلات وزنده نگهداشتن ارزش های فرهنگی وبومی در ولایت بامیان.
تاریخ: 91.4.10
   باعرض سلام وادب خدمت شما خواننده وشونده عزیز، موضوع بسیار مهم انکشاف توریزم وگردشگری در ولایت باستانی و تاریخی بامیان، در برنامه فرهنگی نوایی نی از امیر فولادی مسئول بخش توریزم در ولایت بامیان، دعوت کردیم تا به سوالات ما وشما شنونده های محترم جواب ارائه نماید.
ازآنجای که ولایت بامیان و ولسوالی های این ولایت از جاذبه های خاص توریستی و سیاحتی برخوردار است و از سوی دیگر از امنیت نسبی که دراین ولایت وجود دارد برخوردار است،  همه ساله علاقه مندان زیادی از ولایت های همجوار و کشورهای دیگر به این ولایت می آیند تا ازنزدیک با جاهای دیدنی این ولایت آشنایی پیدا کند.
آقای فولادی شما بحیث مسئول بخش انکشاف توریزم دراین ولایت، در آغاز بخش های کاری خویش را معرفی کنید؟
امیرفولادی: درآغاز سلام عرض می کنم خدمت تمام مردم فرهنگ دوست افغانستان، ازطریق رسانه شما و در رابطه به سوال تان عرض می کنم که توریزم در هر ولایت و کشور،  ستون فقرات همان کشور بوده و از جایگاه و موقعیت خاص برخوردار است.
بخش انکشاف توریزم آغاخان در ولایت بامیان در بخش های معرفی بامیان به جهان، معرفی و تقویت زیر بناها، احیایی فرهنگ بومی مردم ولایت بامیان، جمع آوری افسانه ای عامیانه، ایجاد سهولت بود و باش برای گردش گران و سیاحان در ولایت بامیان، احیایی موسیقی محلی، بازیهای محلی، برگزاری جشن واره ها، صنایع دستی، آموزش باشند گان ولایت بامیان در قسمت ارزش های فرهنگی  و... فعالیت می نماید.
دفتر انشکاف توریزم در ولایت بامیان از سوی کشور نیوز لند حمایت می شود وتوسط وزارت فرهنگ تطبیق گردید.
دست رسی مردم به برنامه های آموزشی و تبلیغاتی شما چگونه می باشد؟
   این وبسایت در سال گذشته، 43 هزار بیننده داشت و به زبانهای دری وانگلیسی است.www.bamiyantorizm.org
چاپ بروشور، جزوه و برگزاری نماییشگاه ها در بیرون و داخل کشور، ما آگاهی دهی می کنیم.
و اهمیت آبدات تاریخی را برای مردم معرفی می کنیم،  برای جذابیت هرچه بیشتر باید بقایایی آثار تاریخی حفظ شود.
کارگاه ها، برگزاری جشن واره ها، نصپ تابلو ها و آموزش برای عامه مردم می تواند که ارزش های گردش گری ر ابرای مردم به خوبی معرفی نماید.
ما کتاب های آموزش اسکی، معرفی آبدات تاریخی را تهیه و آماه چاپ ساختیم که به زودی چاپ خواهد شد.
فعالیت های عمده انکشاف توریزم در بامیان چه است و موثر ترین راه برای آگاهی دهی عامه کدام است؟
برگزاری جشن واره ها، دعوت گروپ های موسیقی محلی، نمایش پارچه های تمثیلی، تناب کشی، کشتی گیری و غرفه های صناییع دستی به نماییش گذاشته می شود.




دست رسی مردم وحضور تماشا چیان و حتا گروپ های که برنامه اجرا می کند در سطح ولایت کوهستانی بامیان چگونه است؟
مشکلا ت سرکها، مشکلات امنیتی در خارج از مرکز بامیان یگانه مشکلات عمده ای است که دراین ولایت دیده می شود و امید وارهستیم که زمینه خوب تر مساعد شود تا خود مردم بامیان و از جاهایی دیگر به بامیا ن آمده و از جازبه های توریستی این ولایت دیدن نماید.
درولایت بامیان، نوع پوشش لباسها، ساحات جذاب دیدنی، برنامه های زندگی مردم در ولسوالی ها و اطراف بامیان،  فرهنگ رسوم وعادات مردم همه یک جاذبه خاص را دارد.
سیاحت کنندگان در ولایت بامیان ازنظر بود وباش، امنیت راه ها با چه مشکلات سر دچار است؟
موجودیت مهمان خانه در جا های دیدنی از جمله بند امیر و مهمان نوازی مردم بامیان ازاین لحاظ مشکلی نیست برای گردش گران اما مشکلات امنیتی در مسیر راه وجود دارد.
احیای ارزشهای فرهنگی و بومی مردم، احیای موسیقی محلی دراین ولایت از جایگاه مهم بر خوردار است اقدامات شما دراین زمینه ها چگونه بوده است؟
از چهار سال پیش که دنبوره و دنبوره نواز از یک جایگاه منفور دربین مردم بر خوردار بود، کم کم جایگاه خاص خودرا پیدا کرد، که دراین زمینه ما  در جشن واره از هنر مندان و آواز خوانان دعوت می کردیم و کم کم موسیقی محلی را در اذهان مردم زنده کردیم که اکنون مردم به جای گوش دادن به موسیقی های ایرانی و هندی به موسیقی محلی علاقه مند هستند.
و دراین زمینه ما کورس های آموزش موسقی محلی را داییر کردیم و از هنر مندان بزرگ هزارگی و محلی تجلیل کردیم.
بازیهای لنگی، کشتی گیری، پیشپو، ریسمان بازی، مسابقه پرتاپ سنگ، اسکی بازی و... را با برگزاری برنامه های مختلف در اذهان مردم زنده می کنیم.
نهاد های که می تواند در بخش های کاری تان همکاری خوبی را داشته باشند به نظر شما کدام نهاد ها ومراکز ی است؟
رسانه های محلی بامیان، دانشگاه ها ومکاتب درخیلی عرصه ها می تواند در زنده کردن فرهنگ بومی نقش داشته باشند و هم چنان در ترویج افکار و فرهنگ های بیگانه هم می تواند تاثیر گذار باشد باید رسانه های بامیان وجوانان با همکاری نهاد های فرهنگی دیگر در ترویج فرهنگ بومی و بازیهای محلی نقش مثبت را ایفا نمایند.
در قسمت رشد صنایع دستی در ولسوالی های بامیان و مرکز این ولایت اقدام شما چگونه بوده و وضعیت فعلی صنایع دستی چگونه است؟
در گذشته بامیان در قسمت صنایع دستی از یک شهرت خاص بر خوردار بود از جمله نمد ورسی که مشهور است، گلیم هزار جات که اکثرا از پشم گوسفند تولید می شود و هم چنان برک ولسوالی ورس. مشکلات که دراین قسمت دیده می شود مشکل دیزاین و سایز است که به اندازه خانه های مردم ساخته می شود که بعضی مؤسسات دراین زمینه برای مردم تا اندازه آموزش داده ولی آنقدر ماثر نبوده است.
بسیار خوب آقای فولادی، برنامه که پیش رو دارید به خصوص برنامه های تابستانی شما شامل چه چیز های می شود و درکدام قسمت ها اجرا خواهد شد.
چهارمین جشن واره فرهنگی بامیان به تاریخ دهم جولای به مدت چهار روز در مرکز و بند امیر اجرا می شود و همچنان برنامه های دیگری نیز دراین جشن واره چهار روز ه برگزار خواهد شد.
درپایان آقای فولادی از اینکه دعوت مارا پذیرفتین در برنامه شرکت کردید  تشکر می کنم و دراخیر اگر بگویید که  در مجموع چه راه حل های وجود دارد تا در بخش کار تان موفق تر باشید؟
با همکاری مردم افغانستان و اقوام مختلف این کشور، زمینه های مختلف تبادل فرهنگی میان اقوام و معرفی بیشتر ساحات فرهنگی بامیان ودیگر جاهای تاریخی این کشور، احیای ارزشهای کهن این میهن موفق خواهد شدیم و آرزوی ما سعادت جوانان عزیز ما است و رسانه ای کشور باید دراین زمینه ها باید تو جه جدی تر نماید.