۱/۱۷/۱۳۹۲

عقد های نا مشروع قدرتمند و سرمایه دار و پیامد های آن در افغانستان



عقد های نا مشروع، میان قدرت مندان و ثروتمندان -  پیامد های نا گوار آن
 این ازدواج  و عقد نا مشروع، دهه ملت سازی و باز سازی را در افغانستان به نابودی سوق داد.
عقد نکاح ثروتمندان با قدرتمندان سیاسی، همکاری نخبه گان افغانستان را با دولت و حکومت نابود کرد و فاصله ای  مردم را با منافع شان باز تر.
ازدواج نا مشروع قدرت با ثروت در افغانستان، بر مشکلات روز افزون و بزرگی اجتماعی و سیاسی این کشور استمرار بخشیده و استفاده جویان و دشمنان این مردم در سایه آن با خیال آرام آرمیده اند و چرخش نظام را بسوی منافع شخصی، افزایش رشوه ستانی و خلا ها و شکاف های بزرگ بین فقرا و افراد ثروت مند، به چرخش درآورده اند.
نکاح های نا مشروع بین افراد قدرتمند و اراکن دولتی  و سرمایه داران؛ اثرات ذیل را به جا گذاشت:
1 – دست اندازی افراد نا شایست و هوتل داران از  خارج به طور مستقیم در عذل و نصب اراکین بلند پایه دولتی، افراد که توسط هوتل داری و سک شویی سرمایه های زیادی بدست آورده و با قدرتمندان و دولت مداران تو سط ملاهای پاکستانی،  نکاح نا مشروع بسته و بعد ازان نظام حکومت را در دست گرفت و مستقیم دستورات اجرایی و واسطه گری های قوی داشت.
2 – کنار رفتن افراد مبتکر و دلسوز از دامن قدرت و حکومت داری، زمانیکه عقد بستن های سرمایه داران و قدرتمندان بر اساس منافع شخصی شروع شد قدرت تخلیق و ابتکار در امور افغانستان از حکومت داران گرفته شد واختیار بدست سرمایه داران قرار گرفت.
3 – دست آورد عمده ای که پیوند قدرت و ثروت در افغانستان داشت بی اعتماد سازی نظام قضایی بود که افغانستان را از درجه چهلم از نظر فساد، در ردیف دوم در کل کشورهای جهان قرار داد.
متاسفانه حکم و استنباط حکام و ارگانهای قضایی بر اساس همین نکاح نا مشروعی است که بین سرمایه داران و قدرتمندان بسته گردیده است و قانونمندی  و شریعت اسلامی طلاق شده است.
سران و مدیران ارشد و متوسط مجرا های قانونی در کشور به خاطر وابستگی های پولی و معاشات و شیرینیها،  نمی توانند علیه مجرمین، غاصبین و متخلفین قانون بطور واقع بینانه قضاوت نماید و حکم و دستور اسلام را تطبیق نماید.
4 – غصپ زمینها و ایجاد شهرک های غیر قانونی و خود سرانه؛ یکی دیگر از دست آورد های نکاح غیر مشروع قدرتمندان با سرمایه داران است.
در شهرک های که امروز در کابل و ولایات ساخته شده در اکثر انها باید بیوه زنان که فرزند و شوهر شان را برای عذت مندی و ابرو مندی و آفرینش افتخارات افغانستان از دست داده بود باید می نشست ولی متاسفانه توسط پیوند نامشروع و محکم که قدرتمندان و سرمایه داران باهم بسته، امروز با قمت های بزرگ غصپ شده و برای سرمایه داران از سویی قدرتمندان توضیع می گردد.
در زمینهای که باید معلمین – معلولین و بازماندگان شهدا ساکن می شد، نکاح نا مشروع قدرت و ثروت باعث شد که توسط یک نفر قدرتمند غصپ شود و معلمین و بازماندگان شهدا در بد ترین حالت زندگی و آسایش مسکن قرار دارند.
5 – اثر مخرب دیگری این نکاح نا مشروع این است که فرزندان را در جامعه تولید کرده که به هیچ چیز پابند نبوده و در قسمت های بی بند باری، عیاشی، فحشا، قمار و تریاک و چرس و دزدی  و شرابخواری افراط می کنند که حتا از حالت معمولی ان هم گذشته است؛ وقتیکه بچه یک سرمایه دار و قدرتمند باشی طابع قانون و ضامن حقوق کسی دیگر نیستی آنوقت مختار هستی هرچه می خواهی بکن و هر چه دلی تنگت خواست بگیر.
6 – اثر دیگر این نکاح نا مشروع این است که رسانه های افغانستان را که باید ممثل درد های مردم و واقعیت های جامعه می بود و خبر نگاران ما باید قدرت زایی و قدرت زدا می بود و رسانه ها آن جایگاه واقعی خودرا می داشت یعنی رویدادهارا واقعانه مستند سازی می کرد و تحت تاثیر هیچ نهاد قدرتمندی نمی بود و هر از گاهی آزادی بیان را تمثیل می کرد که هیچ بوی ازاین ها در رسانه ای افغانستان به خاطر نکاح قدرت و ثروت به مشام نمی رسد و رسانه ها ی ما ممثل قدرت و اعلانات بازرگانی شده است که وابسته گی بیش از حد آنان، بازار آشفته ای را در عرصه رسانه داری به وجود آورده است که به شدت اعتبار بر نامه سازی، واقع نگری و آموزندگی را تحت سوال برده است که یکی از دست آورد های مهم این عقد به حساب می آید.
7 – اثر خیلی مهم که نکاح نا مشروع و دراز مدت قدرت و سیاست گذاشته است؛  تاثیر گذاری آن در پوهنتون ها و سطح مکاتب است که به خاطر یک مهمانی و رشوه نا چیز نمرات تغییر می کند سطح کامیابی سمیستر ها در پوهنتون های دولتی و شخصی تعجب آور شده است – کسانی که در امتحان کانکور 150 نمره می گیرد در پوهنتون های شخصی 300 نمره می گیرد که مرهون همون فیس سمیستر وار خود است و در بلند ترین رشته کامیاب می شود.
بچه وزیر و وکیل بدون حاظری با نمره های بالا درس می خوانند که به خاطر همین ازدواج نا مشروع لیاقت و شایسته سالاری در پوهنتونها و ماکتب در اکثر جا ها دیده نمی شود.
8 – ضعف حکومت داری و اداره اجتماع در تمام عرصه ها به خصوص در قسمت کنترل قمت ها و بازار و حمایه از سرمایه گذاران و کار خانه داران یکی دیگر از آفات است که ازدواج نا مشروع قدرتمندان با سرمایه داران به وجود اورده است.
اکثر مشکلات که در جامعه دیده می شود و دهه باز سازی و دموکراسی را از بین برد و آلوده به فساد و نارضایتی جامعه بین ملل و مردم کرد همین نکته ایست که زدو بند ها و روابط محکم سرمایه داران با قدرمتندان و اراکین دولتی به شدت اوج گرفت و همکاری فکری و سیاسی رهبران و نخبگان را با دولت از بین برد و فاصله های بزرگ را بین منافع مشترک اقوام افغانستان و دولت افغانستان ایجاد کرد و نظام آموزش و پرورش را به پایین ترین سطح کیفیتی رساند.