۲/۱۱/۱۳۹۲

فراغت بیست پنج تن از بانوان از بخش خبر نگاری چند رسانه ای


موسسه اجتماعی و فرهنگی تساوی به تعداد 25 تن از بانوان را در بخشهای خبرنگاری چند رسانه ای، آموزش وبلاک نویسی، عکاسی و تهیه گزارشهای رادیویی آموزش دادند.
خانم معصومه محمدی، ریس موسسه تساوی که در محفل فراغت این بانوان سخن می زد گفت: هدف از بر گزاری چنین دوره های آموزشی، گزارش دهی بیشتر و دقیق تر از حقوق زنان در افغانستان و آموزش با نوان در عرصه ای خبر نگاری چند رسانه ای می باشد.
وی همچنین گفت با نوان مدت یکسال آموزش دیدند و در پایان این دوره خبر نگاری با رویکرد حقوق بشری؛  توانستند که هر کدام  این خبر نگاران  در بخشهای حقوقی، اجتماعی و فرهنگی چندین گزارش و عکس های خبری تهیه نمایند. گزارش های این خبر نگاران از طریق رسانه های همکار نیز نشر گردید ه است.
هدف عمده ای موسسه فرهنگی و اجتماعی تساوی، تهیه گزارش های حقوقی و اجتماعی از وضعیت بانوان و اطفال در افغانستان می باشد.
ریس موسسه تساوی همچنین گفت که چالش های بزرگ بر سری راه با نوان خبر نگار تا هنوز هم وجود دارد و باعث جلو گیری کار آنان  در رسانه ها گردیده است. خانم محمدی، نبود دسترسی زنان به معلومات، خود سانسوری حقایق، مشکلات امنیتی، ترس از نشر حقیقت ها، مشکلات اقتصادی و نبود ظرفیت ها ی رسانه گران را  از مشکلات عمده ای بر سری راه کاری بانوان خبر نگار یاد نمود.
وی از دولت و نهاد های مسول خواست تا دست آورد های ده ساله ای آزادی بیان را قربانی معادلات و معاملات سیاسی نکند و برای بانوان خبر نگار حق دسترسی به اطلاعات و منابع را مهیا سازد. باید دولت و نهاد های امنیتی کشور مسئونیت جانی و شغلی خبر نگاران را نیز فراهم نماید تا زنان بتواند آزادانه کار نماید. صدیق الله توحیدی ریس دیده بان رسانه های افغانستان نیز گفت رسانه ها به شدت نیاز مند حضور خبر نگاران زن بوده و زنان باید در رسانه ها کار نماید. وی برای بانوان خبر نگار امید واری داد که تا قانون اساسی افغانستان و حق آزادی بیان از بین نرود بانوان می تواند آزادانه  در رسانه ها کار نماید. وی سلاح و ترور را یکی از چالش های بزرگ بر سری راه بانوان خبر نگار یاد نمود و گفت به همین خاطر زنان که از فاکولته ژورنالیزم فارغ می شود نمی تواند خبر نگار شود بلکه به کار های دیگر اجتماعی رو می آورد.
زهرا سپهر فعال مدنی و یکی از استادان این دوره ای خبر نگاری چند رسانه ای نیز گفت: تا خود زنان در پشت دروازه ادارت و محاکم حضور نیابند؛ نمی توانند تا مین کننده حقوق زنان باشند، زنان باید مینحیث خبر نگار در عرصه های مختلف اجتماعی و حقوقی حضور یابند.
در پایان این محفل برای بانوان خبرنگار که دوره یکساله را موفقانه سپری نموده بودند، تصدیقنامه اعطا گردید.
این درحالی است که در سالهای اخیر، انواع خشونت ها علیه زنان در افغانستان، سر خط خبر های رسانه ها را تشکیل می دهد. کمسیون مستقل حقوق بشر و وزارت کار و امور اجتماعی نیز چندی قبل از کاهش حضور زنان در ادارت دولتی و غیر دولتی ابراز نگرانی کرده بود.


مادر، هدیه ای باران و مایه ای تحول



برکت رزق و روزی، طول عمر، دوستی با خداوند،  از دستان حقیقت بار مادر، هدیه تولد می‏ ستاند. یادم می‏آید کودکی افکار بکرم که دل به بازی بادکنکی می‏دادم و از درک عظمت مادر و صداقت و صفایش غافل بودم به هدر رفت و نتوانستم خوبتر و بهتر تر هدیه باران و تحول را از مادر اخذ کنم .  حالا فهمیدم  که چی رمزو رازی در شب بیداری های مادر کنار گهواره ام  نهفته بوده و چه رمزو رازی را مادرم در لالائی خود به من می آموخته.  پس تا  زمان کم حافضه نشده،  ارزش های مادر را  به حافضه تاریخ بسپاریم، و نگزاریم تا آنچه را که یک مادر انجام داده در گیرو دار تاریخ خاک بخورد.
در حافظه ای تاریخ مناسبت تولدی مادری است که ربابه های آفرینش را در خانقاه دلدادگی فراخوانده  تا رباب بنوازند و چنگ درچنگ گیرند وشوری در نیستان  هستی بدمند و سرود آفرینش اجرا کنند.
امروز میلاد حماسه های عشق و دل داد گی است زهرای در وزش گاه  نسیم رحمت، خانه رسول خدا په به هستی می گزارد.
از همین جهت درکارگاه هستی شوری در افتاده و نوای دل نشینی همه را به  توحید فرا می خواند و پرده ها از میان برداشته شد و حاجب به حضور امد و سعادت بزرگ نصیب مومنین گردید.
امروز عطر خدا به مشام می رسد و هدیه باران و تحول بر سری همه انسانها می بارد و صحرای زندگی از تفتیده گی و حیرت نجات پیدا کرده و بهترین نشاط و شادابی را هدیه روح هر چشم بینایی می کند. امروز شمشیر های اسلام علیه کفر و الحاد تیز تر شد و حماسه های عشق و فدا کاری تولد گردید.
لاله و لادن، گل شیپوری بر گلوی زنبق  نهاده وجهان را به رستاخیر دیگر فرامی خوانند. و نوید دیگر می دهند
امروز روزی است که رایت خورشید اسلام بر قله های خورشید نصب می گردد و کفر و الحاد نا امید اند. امروز صاحب کوثر پا در جهان هستی می گزارند . امروز زمین میزبان کسی است که پیامبر دستش را می بوسید و به او مادر خطاب می کرد، امروز کسی در این عالم قدم رنجه می کند که ریشه ای تحول، مادر فداکاری و حماسه های بزرگ و تاریخی جهان اسلام است.
برای تفسیر عظمت این روز احساس درکار است و هرکس باید چراغ را در تاریکی شرایط امروز، به شکرانه این نعمت بزرگ الهی روشن نماید.
امروز آسمان و زمین گوش فرا داده تا صدایی طفلی را در خانه پیامبر بشنوند. امروز پنجره ها باز است تا نسیم که در خانه رسول خدا دمیده است بر فراز خانه های انسانها نیز بوزد.
چرا از روز مادر یاد و بود می کنیم؟
خداي متعال در کتاب آسماني اش( قرآن کريم) در چهار مورد احسان و اکرام والدين را بلافاصله بعد از توحيد و عبادت خود ذکر کرده که اين نشان دهنده تأکيد بر وجوب احترام و احسان به والدين و بزرگ داشت مقام آنان است. افزون بر اين، در موارد چندي نيز مؤمنان را به دعا در حق والدين و طلب آمرزش براي آنان توصيه کرده است و همچنان تجلیل از روز مادر نشاندهنده پايبندي به خانواده است، تجلیل از روز مادر، تجلیل از  اولين آموزگار و مربي و پرورش دهنده ای که او موجودي است كه همه استعدادها و عواطف و احساسات پاك و حياتي براي رشد و كمال و بالندگي آدميان در سرشت و فطرتش تعبيه شده است و آفريدگار توانا هر آنچه براي پروردن صحيح انسان در دوره هاي مختلف حيات، يعني نوزادي، كودكي، نوجواني، جواني و بزرگسالي، لازم و ضروري مي باشد در وجودش به وديعه نهاده است و او به طور فطري و طبيعي و بر اساس سرشت الهي خود در اوج عشق و علاقه و با ميل و شوق تمام و در حالي كه زيباترين جلوه هاي ايثار و فداكاري، رافت و شفقت، مهرورزي و محبت، رنج و مشقت، و تلاش و كوشش مدام و وقفه ناپذير در مراحل مختلف رشد و پرورش فرزند را به تجلي مي آورد، شخصيت سالم و جامع كودكان و نوجوانان را پايه گذاري مي نمايد و به استحكام بنيان هاي سلامت جامعه اهتمام مي ورزد.
تجلیل روز مادر تداعی بس بزرگی است برای تجلیل از ارزشهای دینی و میهنی ما و یاد بود از قهرمانانی است که بزرگترین دست آورد مادر، در جامعه بشریت محسوب می شود.
این روز باز تاب بهاری است که انسان را در فصل نا امیدی خزان امید وار فصل های دیگر می سازد.
.روز مادر انسان را بعد از سرمای سخت و طاقت فرسای تنهایی و بی مهری زمان، با گرمی بهار و اعتدال زندگی  و تجدید میساق بندگی، با خداوند آشنا می کند، و بهشت موعود را در نزدکترین مقام برای فرزندان آدرس می دهد.
روز مادر،  به روح سیال و عاطفه انسانی هر کس طراوت شادابی می بخشد و منبع امید و مایه ی برنامه ریزی ها و طرحها و کار ها است  و روز باز تاب خاطره های است که از بهترین لحظه های عمر داشتیم
تجلیل از روز مادر هرفرد ی  جامعه را بیدار  می سازد تا مسئولیتهای فردی، دینی ، اجتماعی و خانوادگی خویش را بشناسد، درک کند و به آن عمل کند و بر سنت های و نظام کهنه و فرسوده و دست پاگیر پشت پا زده و ارزشهای اصیل و نوین را جاگزین نماید.
مادران بودند که برای آزادی ما جوانان خویش را در راه دین خدا و میهن به قربانگاه فرستادند و امروز بجز از غصه و اشک دیگر چیزی بدست شان ندارد .


 بنابراين مفهوم اين سخن ژرف كه «بهشت زير پاي مادران است» فرجام همه تلاش ها و فعاليت ها و رنج ها و سختي ها و فداكاري هاي مستمر و خستگي ناپذير مادران را در تربيت و پرورش فرزندان سالم و صالح و مفيد و راهگشا براي جوامع بشري نمايان مي سازد، كه به راستي «بهشت» آماده و مهياي پذيرش گام هاي مادراني است كه با تربيت هاي الهي و مقدسشان جوامع پاك و سالم و رشد يافته و پويا را بنيان نهاده اند .زن رحمت خدا و ريحانه اي است از جانب حق، موجودي است كه خداوند تبارك و تعالي او را ظريف و  زيبا با دنيایی پر از مهر و محبت آفريده است. زن حيثيتي را دارا است كه با تمام لطافت و عطوفتش در مواقع مهم و به جا ميتواند آنچنان رشادت و شهامتي از خود نمايان سازد كه شايد بسياري از مردان توانايي آن را نداشته باشند.
 زن موجودي است كه همگام با مرد در مسير زندگي حركت ميكند و چه بسا در مواقعي پيش تر از او به حركت خود ادامه مي دهد. زن شخصيتي است كه فقدان وي مانعي بزرگ در مسير تكامل جامعه است و چه بسا آن جامعه هيچ گاه به درجات عالي و متعالي نرسد. سرگذشت هر یک از بزرگان و نخبگان جهان را كه مينگريم پشت سر هر يك زني رشيد و دلاوري را مي بينيم كه او را پرورش داده و به سوي درجات عالي رهنمون اش ساخته است.
مرد از دامان زن به معراج رسید، یعنی همه انسانها می تواند، ما وشما هم می توانیم که با بدست آوردن  رضایت مادر مسلمان و مومن خویش به ارزشها و فضاهای معنوی و انسانی دست یابیم.
مادر باغبان هستی است ،از  گاهِ روييدن فرزند، باران مهرباني است که به آرامي سيراب می کند. گاهِ پروريدن آغوشي گرم که بالنده می سازد. گاهِ بيماري ، طبيبي که درد را مي شناسد و درمان مي کند. گاهِ اندر، حکيمي آگاه که به نرمي زنهارمی دهد. گاهِ تعليم، معلمي خستگي ناپذير و سخت کوش که حرف به حرف دانايي را در گوش زمزمه مي کند.
گاهِ ترديد، رهنمايي راه آشنا که راه از بيراهه نشان می دهد. مادر تو شگفتي خلقتي، تو لبريز از عظمتي؛ تو را سپاس مي گويم و مي ستايمت.
در نتیجه؛ تجلیل و نام گزاری یک روز بنام مادر، تداعی اذهان خواب رفته، به مقام والای مادران است و مادر یک نعمت بزرگ الهی است. پیشرفت و ترقی مادران سعادت جامعه را تضمین می کند و باید در کشور های اسلامی جوانان عزیز ما به مادران احترام داشته باشد و گوش به فرمان والدین موجب سعات و کامیابی ما می گردد.
ولسلام علیکم و رحمت الله