۱۱/۲۰/۱۳۹۰

ساخت سرک کوته سنگی تا دارالامان+عکس





ساخت جاده کوته سنگی – دارالامان که بنابر دلایل مختلفی، به تعویق افتاده بود، باعث مشکلات زیادی برای ساکنان این ناحیه گردیده است، اما شهرداری کابل بتازگی از توافق دوباره ترکیه در خصوص ساخت این جاده خبر می دهد. محمد یونس نو اندیش شهردار کابل در گفتگویی با تلویزیون راه فردا گفت که ترکیه، داوطلبی ساخت این جاده را آغاز نموده و قرار است شرکت برنده تا دو ماه دیگر اعلام و کار ساخت آن نیز در اوایل بهار آغاز گردد.
از سوی دیگر برفباری های اخیر که با بالاترین درجه سردی هوا نیز همراه بود، یخبندانی شدیدی را در سرک ها و جهارراهی های شهر کابل بوجود آورده و پرسش های زیادی را متوجه شهرداری کابل کرده بود، شهردار کابل با اشاره به این نکته که کارمندان این اداره برای رفع مشکلات سرک ها، تلاش های شبانه روزی داشته اند، خود شهروندان را نیز بنابر نبود همکاری و عدم رعایت شهروندی مقصر می خواند.
در همین حال شهردار کابل می گوید که این اداره، دکانداران و صاحبان مغازه ها را که سال گذشته از امر شهرداری سرپیچی کرده و پیش دکان ها و مغازه های شان نهال شانی نکرده اند، جریمه نقدی می نماید، تا این سهل انگاری در سال آینده تکرار نگردیده و در زیبایی شهر آسیب وارد نگردد. بگفته نواندیش، جریمه متخلفان، چندین برابر قیمت یک درخت را تشکیل می دهد.

پیشه وران برتر سال ، اعلام شد + عکس





اتحادیه پیشه وران افغانستان با همکاری شهرداری کابل، پیشه وران برتر سال روان خورشیدی شهر کابل را اعلام و برای آنان تقدیر نامه و جوایز نقدی اعطا نمود. این اتحادیه به سی ویک پیشه ور که از میان یک صدو پنجاه کاسب به عنوان پیشه وران برتر شناخته شده اند، از پنجصد دالر تا دو هزار دالر امریکایی جایزه پرداخت نمود و شهرداری کابل نیز وعده داد تا برای آنان زمینه های مناسب کاری از جمله واگذاری زمین برای این صنف را فراهم نماید.
اتحادیه پیشه وران افغانستان نزدیک به سه ماه پیش نمایشگاهی را با حضور ده ها  پیشه ور در شهر کابل دایر نموده بود که طی آن نمونه های متعددی از صنایع دستی به نمایش گذاشته شده بود. اکنون این اتحادیه با همکاری شهرداری کابل برای سی و یک پیشه ور برتر این نمایشگاه، تقدیر نامه و جوایزنقدی اعطا نمود. براساس این فهرست، برای دو تن اول دو هزار دالر، برای چهار نفر دوم یک هزار و پنجصد دالر، برای پنج تن سوم یک هزار دالر و برای بیست نفر چهارم پنجصد دالر امریکایی جایزه نقدی پرداخت گردید. در همین حال محمد یونس نواندیش شهردار کابل، گفت که جهت رشد و توسعه صنایع دستی آماده پیشنهادات صنف پیشه وران است و شهرداری کابل درصورت پیشنهادات این صنف، در راستای اختصاص دادن زمین و سایر امکانات با آنان همکاری خواهد کرد.
شهردار کابل همچنین از سهولت در اخذ جواز ساختمان سازی خبر داد و گفت که ادارات مربوطه برای اخذ جواز ساختمان سازی، هقده روز را در نظر گرفته است و تخلف از این فیصله، با پیگردهای  قانونی مواجه خواهند شد. آقای نواندیش همچنین گفت که این اداره باهمکاری ترکیه درحال زمینه سازی برای ساخت چهار بازاری است که برای دست فروشان و کراچی های دستی در نظر گرفته شده بود. افزون برآن، خود شهرداری کابل نیز در حال ساخت و ساز بازارهای اختصاصی برای دست فروشان است که بگفته آقای نواندیش، با گرم شدن هوا این بازارها نیز تکمیل و به بهره برداری سپرده خواهد شد.

صنعت دستی افغانستان مقام اول بین الملی وجهانی را کسپ نمود+عکس





قالین افغانستان مقام ناب ترین قالین جهان را کسب کرد. وزارت تجارت و صنایع میگوید که قالین افغانی در نمایشگاه بین المللی سالانه صنایع دستی در دبی، موفق به کسب مدال عقاب طلایی برای افغانستان شده است. رنگ و دیزاین بینظیر قالین دست باف افغانی در این نمایشگاه مقام نخست را به خود اختصاص داده است.
قالین افغانی، قالینی با شهرت جهانی، دارای جنس لطیف و رنگی زیبا، امسال موفق به کسب مقام نخست در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در دبی شده است. در این نمایشگاه شرکت تنویر از جانب افغانستان نمایندگی میکرد. مدال عقاب طلایی بدلیل رنگ و دیزاین بینظیر و تولید معیاری قالین دست باف به افغانستان اهدا شده است.
انوار الحق احدی   
وزیر تجارت و صنایع قالین را یکی از اقلام صادراتی ناب و عمده افغانستان میخواند که گنجایش فراهم کردن زمینه کار را برای میلیون ها شهروند افغان دارد. بر اساس آمار تخمینی هم اکنون شش ميليون شهروند افغان در صنعت تولید قالین مصروف کاراند. هر چند در حال حاضر صنعت تولید قالین کاهش یافته اما به گفته وزیر تجارت افغانستان، صنعت قالین بافی توسعه خواهد یافت، تا حدی که آینده اقتصادی افغانستان رابطه ی زیادی با صنعت قالین دارد.
 همچنین مسئولین شرکت تنوير میگویند که در نمايشگاه يک ماهه قالين در دبى حدود پنج هزار متر مربع قالين را به نمایندگی از افغانستان به نمايش گذاشته بودند. گفتنی است در این نمایشگاه قالين ١٤ کشور جهان به نمايش گذاشته شده بود. نمايشگاه بين المللى شرق ميانه ، از سال ٢٠٠٦ ميلادى در دبى برگزار ميگردد وکشورهاى متعدد جهان در آن توليدات خويش را به نمايش ميگذارند.