۱۱/۲۹/۱۳۸۹

فرهنگ وهویت ملی ما قربانی اعلانات تجارتی وبازر گانی می شود:


وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با انتشار اعلامیه ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، از تمامی رسانه های تصویری افغانی خواست که از پخش " تصاویر مغایر ارزشهای دینی، فرهنگی و سنتی افغان ها" خود داری کنند.

به گفته آقای رهین از رسانه های تصویری خواسته که مردم با مراجعه وتماس مکرر از این وزارت خواسته تا ا زنشر تصاویر ضد عقایید اسلامی ومغاییر فرهنگ افغانی جلوگیری کند.

آقای رهین تاکید کرد که آنچه وزارت اطلاعات و فرهنگ از رسانه های تصویری خواسته است، در واقع خواست شماری قابل ملاحظه ای از مردم افغانستان است و هیچ ربطی به آزادی بیان، آزادی فکر و آزادی رسانه ها ندارد.

به نظر می رسد هدف وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، بیشتر سریالهایی خارجی دبله شده است که بیشترشان هندی است و شمار آنها در تلویزیونهای خصوصی افغانستان اندک نیست.

افزون بر سریالهای هندی سریالهای تلویزیونی کره ای و غربی نیز از تلویزیونهای افغانستان پخش می شوند که موضوعاتی چون عشق، خیانت، ازدواج و طلاق موضوعات اصلی آنها است.

پخش سریالهای خارجی از تلویزیون های خصوصی و شبکه های کابلی افغانستان باز هم مسئله ساز شده است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ از تمامی رسانه های این کشور خواسته است از پخش آنچه این وزارت مغایر ارزشهای اسلامی، فرهنگی و سنتی افغانها می خواند، دست بردارند.

بیشتر تلویزیون های خصوصی در افغانستان، متکی به درآمدهایی هستند که از طریق پخش آگهی های تجاری به دست می آورند. و پخش سریالهای خارجی و دیگر برنامه های سرگرم کننده، ساده ترین راه جذب مخاطبان بیشتر و در نتیجه سود مالی بیشتر برای آنها است.

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید اجازه نمی دهد ارزشهای دینی و فرهنگی کشورش در بازار رقابت های تجاری رسانه های تصویری حراج شود.

اما صدیق الله توحیدی مسوول نهاد غیر دولتی دیده بان رسانه های افغانستان می گوید خواست وزات فرهنگ از رسانه ها، اولا کلی است که خود سبب نگرانی بزرگ و خود سانسوری جدی در میان رسانه ها خواهد شد و ثانیا این اقدامات، بازتاب دهنده جریاناتی است که به گفته او حکومت افغانستان می خواهد، نیروهای رادیکال و بنیادگرای مخالف خود را، راضی کند.

جدال وزارت اطلاعات و فرهنگ و رسانه های تصویری در افغانستان امر تازه ای نیست، در سالهای اخیر تلویزیونها خصوصی بارها، زیر فشار قرار گرفته اند تا خط قرمزهای فرهنگی و سنتی را رعایت کنند. اما رسانه های تصویری با سیاست کج دار و مریز به راه خود ادامه داده اند.

همه سریالهایی خارجی که از تلویزیوهای خصوصی افغانستان پخش می شوند سانسور می شوند، بعضی از صحنه کاملا حذف می شوند و در موارد دیگر با پخش لکه های سیاه مانع از دیده شدن صحنه ها یا مواردی می شوند که مخاطبان افغانستان برنمی تابند.

مدیران رسانه های خصوصی در افغانستان در جدالهای قبلی خود با وزارت اطلاعات و فرهنگ بارها گفته اند که آنها نیز افغان و مسلمانند و فرهنگ افغانستان را می شناسند و احترام دارند. به استناد مدیران تلویزیونهای خصوصی، مردم افغانستان در خانه های خود و همه اعضای خانواده باهم به سریالهای خارجی که از این تلویزیونها پخش می شوند نگاه می کنند و اگر فرهنگ و سنت های آنها رعایت نمی شد، سریالهای خارجی بینندگان زیادی نمی یافت.

قانون رسانه های افغانستان، هرنوع سانسور قبل از پخش و بعد از پخش را ممنوع کرده است. اما در این قانون قید شده که هر برنامه یا مطلبی که در آن به مقدسات و اعتقادات اسلامی مردم افغانستان توهین شود، ممنوع است.

اما " توهین به مقدسات" توضیحی داده نشده و روزنامه نگاران افغان می گویند کلی بودن آن هر از گاهی سبب تنش بین رسانه های خصوصی و دیگر نهاد های حکومتی می شود. چون توافقی برسر اینکه چه چیزی توهین به مقدسات شمرده می شود، وجود ندارد.

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان قبلا گفته بود، قانون رسانه های افغانستان مشکلاتی دارد که برای حل آن، می خواهد آن را دوباره به مجلس نمایندگان بفرستد.

رسانه های تصویری (تلویزیون ها ) اعلانات تجارتی را در سریالها وبر نامه های که تصویر هندی پخش می شود وقت طلای می نامد که چندین برابر پول از صاحیب اعلان در یافت می کند که معمولآ وقت طلای از ساعت 6-9 شب آغاز می شود.

این مطلب بر گرفته از سایت بی بی سی می باشد.