۹/۳۰/۱۳۹۴

گذرگاه هولناک کانکور در افغانستان

راهنمایی های حیاتی و بسیار مفید استاد وحیدالله وحید استاد دانشگاه و روانشناس، در مورد امتحان کانکور در بخش های: اصول کانکور،  بخش تخنیکی و بخش مدیریت کانکور، امروز از طریق برنامه رادیویی و تلویزیونی صبح فردا.
امسال در افغانستان حدود 350 هزار تن داوطلب کانکور شده اند که از این میان تنها 120 هزار آن در مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی پذیرفته می شود. امتحان کابل تا یک ماه آینده در شش حوزه برگزار می شود و در بین هر امتحان 5-6 روز فاصله زمانی وجود دارد. تمام داوطلبان کانکور کابل به 60 هزار نفر می رسد. شاگردان و متعلمان امروزی و محصلان فردا و سرمایه های آینده در قدم اول باید کاملن راحت باشد، پیش از امتحان باید به اتاق خود چندین بار رفت و آمد کند تا فضای امتحان برای شان عادی شود.
در بخش اصولی
 باید هر داوطلب قلم سیاه خودکار که جذب کننده نباشد(از پشت ورق بیرون نزند) آیدی کارت با کاپی اش، تذکره تابعیت را با خود داشته باشد و از آوردن مبایل به شدت پرهیز نماید. داوطلبان باید لباس گرم بپوشد و غذای مناسب نوش جان کند و شب امتحان باید کاملن آرام باشد. داوطلبان پیش از امتحان چندین بار به محل امتحان خو رفت و آمد کند و کاملن آشنا شوند. بخاطری که آشنایی با محیط امتحان، استریس امتحان را کاهش می دهد.
در بخش تخنیکی
 بررسی هویت دقیق: اسم – ولد – آیدی کارت- مکتب – تصویر و ... بسیار ضروری می باشد. هر داوطلب باید در قدم نخست هویت خودرا کاملن با دقت بررسی کرده و اگر مشکلی وجود داشته باشد باید به ممتحن تذکر بدهد و امضای اورا در پشت ورق بگیرد و در غیر آن تصحیح نمی گردد. هر داوطلب باید در حفظ ورق جوابات خود به شدت کوشا باشد تا ورق شان قاد، سیاه، تر نشود و قلم نخورد. بخاطری که هرگونه ایجاد تغییر در ورق، دستگاه جواب سوالات را به درستی نمی خواند. ورق جوابات در هیچ صورت قابل تعویض نیست بخاطر که عکس داوطلب و تمام مشخصات ورق جوابات درکتابچه سوالات درج شده است. برای هر داوطلب فارم های جداگانه که با فارم دیگر تطابق نداشته باشد، داده می شود. پوش سفید کتابچه سوالات فقط برای پتل نویسی است و داوطلبان باید فرمول هارا را در آن حل کند. امتحان دهندگان باید بی تابی دقایق و ساعت را در تلف شدن وقت شان جدی بگیرد. بخاطر که وقت قابل تمدید نیست .
در بخش مدیرت
 هر داوطلب باید توانایی ها و علاقه مندی خودرا نسبت به جوابات و رشته ها وزن کند؛ اگر وزن نمراتش سبک بود باید رشته های پائین تررا انتخاب کند و از بلند پروازی ها به شدت دوری کند. تا برای والدین خود دستاورد و نتیجه داشته باشد. هر داو طلب باید جای امضای خودرا پیدا کند و در جای امضای استاد ممتحن امضا نکند.  داوطلبان باید منظم بنشیند و یکی از دلایل گم شدن نتایج در زمان اعلام نتایج کانکور، همین بی نظمی در نشستن است. هر داوطلب باید کدِ رشته را خانه پری کند نه کدِ پذیرش را.