۳/۱۰/۱۳۹۰

مهاجرین افغانی درایران کجاشوند(برگردند یا ....)؟

رضاکریمی یکتن ازکسانی است که درایران تولد شده وپس از20 سال زندگی درایران ،به وطن خویش برگشته وازوضعیت غیرقابل تحمل مردم افغانستان که درایران مهاجراست حکایت می کند.
برخوردهای دوگانه دولت ایران بامهاجرین افغانی سخت ترین فشار ر ا وارد می کند که شرایط زندگی را درایران غیرقابل تحمل کرده است . که نمونه های این برخورد دوگانه اخذپول زیاد در مکاتب ایرانی است که از افغانی ها گرفته می شود، تفاوت نرخ بازار که بین مشتری افغانی وایرانی گذاشته شده است ، رد مرز بی رحمانه که حتی شنیدن آن غیر قابل باور وتحمل است ، کربلای محراب می گوید یک پدر ومادر را که ازخانه افسران گرفته بود حتی نگذاشته بود که طفل خوده بگیرد بعد رد مرز شدن پدر ومادر افغانی دوطفل بیچاره یکی دم درودیگری دروسط خانه ازبین رفته بود،   وده ها موارد دیگر که دولت ایران با مهاجرین افغانی برخورد می کند باعث شده تا تعدادی از هموطنان مهاجر ما به افغانستان برگردد ویابه کشور دیگر مهاجر شوند.
اما شرایط سخت افغانستان مخصوصآ بالای مهاجرین عودت کننده نیز غیر قابل تحمل است که نمونه های آن یکی عدم پزیرفته شدن شاگردان مکتب که درایران درس خواندن ومدرک ایران را دارد که وزارت معارف افغانستان آنرا به بهانه های رد می کند.
دوم اکثر مهاجرین طی چند سال که ایران زندگی کردن کار افغانستان را بلد نیست ونمی تواند اینجا کارنماید که یکی از مشکلات جدی محسوب می شود.
سوم  شرایط نا امن بودن اکثر مناطق افغانستان است که عودت کننده گان نمی تواند به اطراف و ولایات گشت گزار نماید.
چهارم بالارفتن کرایه اطاق وخانه درکابل که دراین اواخر به حد اعظمی خود رسیده که یک دربند اطدق مبلغ چهار هزار افغانی دریک ما باید کرایه شود که یک خوانواده معمولی دریک ماه باید دوازده هزار افغانی غیر از پول گاز وبرق کرایه اطاق پرداخت کند.
کریمی میگوید از مدت می شود که فاملش از ایران کابل می آید وی درجستجوی خانه کرای است ولی خانه مناسب پیدانمی شود.
این درحال است که با افزایش عودت مهاجرین وسرازیر شدن مهاجرین از ولایات افغانستان درشهر کابل به خاطر خشکسالی وبیداد کوچیهای مسلح ، سطح کار زندگی سیر نزولی وقمت مواد اولیه وکرایه اطاق قمت زمین سیر سعودی دارد.
که باعث نگرانی هموطنان ما وبه وجود آمدن مشکلاتهای درقسمت شهر نشنی گردیده است .
عودت کننده گان ومهاجرین اکثرآ غریب کار بوده وباعث می شود تا به چوک های کارگرهای شهر کابل سرازیرشود.