۳/۱۳/۱۳۹۱

واکنشها ی تند در مقابل اعلان سرشماری نفوس بامیان


واکنشها ی تند در مقابل اعلان سرشماری نفوس بامیان
اعلان سر شماری نفوس در ولایت بامیان با واکنش  شماری از رهبران سیاسی، مقامات و شهروندان این ولایت مواجه شده است.
استاد حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ورییس کمیسون عدلی وقضایی مجلس نماینده گان از اعلان سرشماری نفوس بامیان به شدت انتقاد کرده می گوید این امار تخمین زده شده است. استاد محقق تاکید می کند که حکومت اگر تصمیم برای سرشماری نفوس کشور دارد باید این سرشماری به صورت انفرادی ودقیق انجام شود تا معیار نفوس در تمام ولایت ها مشخص گردد.
استاد محقق می گوید مردم بامیان این سرشماری را غیر قابل قبول، ابهام آمیز وسیاسی دانسته و رقم اعلام شده را نوع پامال شدن حقوق شان می دانند. والی بامیان نیز درگفتگو با راه فردا می گوید بر اساس امارهای که قبلا تخمین زده شده بود رقم نفوس در ولایت بامیان حد اقل بالای ششصد هزار نفر بوده است
در همین حال رحیم علی یار زاده والی پیشین ولایت بامیان نیز ضمن انتقاد از تخمین نفوس ولایت بامیان می گوید که بر اساس مدارک عینی، نفوس بامیان به بیش از ششصد هزار نفر می رسد.
مسوولان احصائیه مرکزی در کابل شماری نفوس ولایت بامیان را سه صدو شصت و هشت هزار تن اعلام کرده است و این امر باعث نگرانی و واکنش های تند شهروندان بامیان ومقامات سیاسی شده است. مقامات می گویند سرشماری نفوس زمانی موثر وقابل قبول است که در یک پروسه شفاف، عادلانه، وانفرادی انجام شود زیرا با تخمین وملاک وقرار دادن خانواده ها نمی توان به حقایق وشماری دقیق شهروندان کشور دست یافت.