۳/۰۵/۱۳۹۰

ازدواج موقت (صیغه)

ازدواج موقت یا به اصطلاح علمی صیغه که دردین مقدس اسلام مشروع می باشد اما فعالین حقوق بشر با این عمل فعلآ موافق نیست.
امروز یکی ازدوستانم آدر س راتحت نام وبلاک بیوه (      http://biwa.blogfa.com/                     ) برایم امل کرده بود .
خیلی برایم جالب بود ولی وقتیکه این آدرس را جستجو کردم موضوعات مختلف را دراین وبلاک در باره ازدواج موقت مطرح کرده بود ودرمجموع وضعیت بالا رفتن مصارف عروسی درافغانستان وازدست رفتن فرصتهای ازدواج درسن مناسب واقتصاد مناسب برای جوانا ن را مطرح کرده بود که یکی از راه های جلوگیری از شیوع فساد اخلاقی ، ازدواج موقت است .

ازدواج موقت یا صیغه یا متعه
علاوه بر ازدواج دائم نوع دیگری از ازدواج در اسلام است که در آن عقد ازدواج برای مدت معین و محدودی (با مهریه‌ای معلوم)، بین دو طرف (زن و مرد) بسته می‌شود. البته به گفته حقوقدانان و فعالان حقوق زنان در ایران نظیر زهره ارزنی «هیچ‌گاه متعه را ازدواج موقت نمی‌گویم و خیلی از فقها هم آن را ازدواج نمی‌دانند، چون در شریعت ما هم ازدواج دو نوع تعریف نشده‌است. متعه یعنی تمتع، درحالی‌که هدف از ازدواج تشکیل خانواده است.»
در این نوع از ازدواج که به صیغه یا متعه یا ازدواج موقت معروف می‌باشد ٬ زن و مرد پس از شناخت یکدیگر و صحبتهای اولیه در صورتی که هر دو طرف به این امر راضی باشند مدت زمان صیغه و همچنین میزان مهریه را خودشان به صورت توافقی تعیین می‌کنند. در ازدواج موقت زن و مرد باید به صورت عربی یا فارسی متن صیغه رابخوانند.
متن صیغه به عربی:
زن میگوید: «زوجتک نفسی فی المُدة المَعلومة علی مِهر المَعلوم» و مرد نیز جواب می‌دهد: «قَبِلتُ».
متن صیغه به فارسی:
زن میگوید: «من خودم را به عقد ازدواج تو درمی‌آورم برای مدت زمان مشخصی و با مهریه مشخصی» و سپس مرد بلافاصله می‌گوید: «قبول دارم».
مدت زمان و مبلغ مهریه باید قبل از خواندن متن صیغه مشخص شود. در این نوع ازدواج اگر دختر باکره باشد باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد٬ ولی اگر باکره نباشد٬ نیازی به اجازه ندارد. ازدواج موقت در مذهب شیعه (آنان که بر این باورند که امام علی امام اول شیعیان و جانشین رسول گرامی اسلام است)امری مستحب موکد میباشد و بر آن تاکید شده‌است و ائمه اطهار نیز از آن به نیکی یاد می‌کنند و آن را یادگار رسول الله میدانند و بیش‌تر به آن عمل می‌کردند. همچنین مرد مسلمان می‌تواند با زنان اهل کتاب مانند مسیحیان و یهودیان نیز ازدواج موقت داشته باشد. ولی زن مسلمان(شیعه) فقط با مرد مسلمان می‌تواند ازدواج موقت بکند.
بنابر نظر بعضی از مراجع شیعه «برای دختر رشیده اذن پدر در ازدواج موقت ضرورتی ندارد»پس از تعیین مدت زمان عقد و مهریه٬ با خواندن صیغهٔ عقد زن و مرد به یکدیگر محرم می‌شوند.

 منبع گروه پژوهشی ازدواج موقت: