۱/۳۰/۱۳۹۲

پروسه توضیع تذکیره متوقف و یا اصلاح گردد



پروسه بزرگ ملی، تبدیل به برتری طلبی برای یک قوم خاص گردید.
برتری طلبی و ارزش دادن  برای یک قوم  خاص در افغانستان،  در درازای تاریخ این سرزمین مشکلات عدیده و بزرگ را از قبیل:
جنگ های داخلی، سیاست نا متوازن، حساسیت های بی مورد و بیجا، فاصله ملت از دولت، انحراف و غیر متوازن شدن برنامه های ملی و مشکلات زیاد دیگری را به بارآورده است.
اکنون  در آستانه یک پروسه بزرگ و برنامه مهم ملی (توضیع تذکیره برقی) قرار داریم که در همین آغاز مفکوره بر تری طلبی برای یک قوم آشکار شده و  مشکلات بزرگ را بر سری راه این پروسه به وجود آورده.  ملیت "افغان" را بجای همه ملیت ها و اقوام ساکن در افغانستان جاگزین نموده است که در طول تاریخ در افغانستان واژه "افغان" فقط  بر یک قوم خاص صدق می کرده و در تمام قسمت های سیاسی ، حق طلبی، ارزشی و معادلات مهم، برابر با اقوام دیگر چون هزاره، تاجیک و...
و حال چرا این مفکوره و اندیشه بر تری طلبی و نادیده گرفتن حقوق ملیت های دیگر در افغانستان مورد تایید قرار گرفت و در تذکیره برقی همه ملیت های افغانستان بنام یک قوم یاد می شود؟
این  خود یک خیانت بزرگ ملی و دست درازی بسوی قوم گرایی و ملیت گرایی است، افغانستان را هرقدر که بسوی پرتگاه های اجتماعی و سیاسی سوق داد! همین بر تری طلبی بود و یک قوم هیچگاه اقوام دیگر را تحمل نمی توانست و همیشه در صدد محو و نابودی آنها بود.
پیامت های بر تری طلبی: چور و چپاول اموال، عدم تطبیق پروژه های باز سازی به صورت متوازن، فریب، قتل و کشتار، محروم شدن از تحصیل، تبعیض در بخشهای مهم تحصیلی، تعلیمی و حقوقی، وضع مالیات سنگین، غصب املاک، محاصره اقتصادی، نا امنی در شاه را و مشکلات دیگر که حتا قومی را که در حد اقل قرار دارد از دیگر باشند گان این سرزمین جدا می سازد.
همین بر تری طلبی و نادیده گرفتن دیگران بود که فاصله نخبگان را با دولت بیشتر کرد و میان افرادشایسته و مبتکر با دولت زمینه همکاری را قطع نمود  و باعث به  وجود آمدن خلاهای بزرگ گردید.
افغانستان را به بزرگترین کشور، از نظر فساد در ادارات دولتی تبدیل نمود و با عث دلسردی کشورهای همکار در قسمت باز سازی در افغانستان گردید .  اینبار دیگر ملیت ها و اقوام افغانستان اجازه نخواهند داد، تا در سرنوشت شان و کتمان هویت شان دست درازی شود و ملیت یک قوم خاص بالای ملیت و هویت شان درج شود و مساله برتری طلبی برای یک قوم در پروسه بزرگ ملی دامن زده شود.
عدم ذکر ملیت  و ذکر همه اقوام بنام یک قوم خاص،  یک تصمیم بزرگ خیانت کردن به ملت افغانستان است و نقشه بزرگی است در تقلب و سمت و سو دادن پروسه بزرگ انتخابات، باز سازی، نفوس شماری، غصب حقوق ولایات و ولسوالی ها، در سطح تعلیم و تربیه، در مجموع زمینه تمام مشکلات را در افغانستان فراهم خواهد نمود.
اگر ملیت و قوم در تذکیره ذکر نگردد، همه اقوام بنام یک قوم خاص که در گذشته در ردیف اقوام دیگر بوده حساب می شود در صورتیکه نشان از ملت سازی و یک پارچگی در این کار دیده نمی شود، در اصل امکان پذیر نیست که این تعامل در حق اقوام دیگر صورت گیرد، همه می دانند که ملیت های بزرگ دیگر در کنار قوم افغان در افغانستان در معادلات سیاسی و حزبی مطرح بوده و در برنامه های بزرگ با هم رقابت کرده و حق و حقوق شان جدا گانه گرفته شده است، ما همه افغانستانی هستیم نه افغان.
در صورت تطبیق و ادامه این روند" ذکر نام یک قوم بالای همه اقوام" روند توضیع تذکیره با چالش بزرگ مواجه خواهد شد و ملت افغانستان از تطبیق علنی بر تری طلبی برای یک قوم جلو گیری خواهد نمود.