۱۰/۱۴/۱۳۹۰

ریزش اولین برف سال 1390 در شهر کابل

شهر کابل، شب گذشته شاهد ریزش اولین دانه های برف در زمستان روان بود. ریزش این برف اگرچه، از چند سانتی متر تجاوز نمی کرد، اما با وجود آن، امیدهای رو به یاس را دوباره زنده کرد و شهروندان با واکنش های متفاوتی به استقبال آن رفته و آغاز این برف باری را به فال نیک گرفتند. همزمان با آن، شیخ عبدالعلی فکور، منجم و ستاره شناس توانای کشور، زمستان حاضر را توام با برفباری و ریزش باران پیشبینی می کند و سال آینده نجومی را سال با برکت می خواند.

عدم ریزش برف و باران در کشور، نگرانی ها را در مورد ادامه خشکسالی ها و کمبود مواد غذایی افزایش داده بود. این نگرانی ها اما در شهر کابل به دلیل آلودگی بیش از حد هوا و پایین رفتن آبهای زیر زمینی، به بالاترین سطح رسیده و شرایط زندگی را برای شهروندان کابل تحمل ناپذیر ساخته است. اما سفید پوش شدن زمین از ریزش اولین برف زمستانی، صبح روز چهارشنبه ساکنان کابل را تازگی خاصی داد و نا امیدی هارا به امید تبدیل کرد. چنانچه مراجعه به صفحه اجتماعی فیس بوک و مژده دادن کاربران این صفحه به همدیگر، گویای بیشتر این حقیقت است.

همزمان با آن، عبدالعلی فکور منجم و ستاره شناس کشور، با ابراز خوشبینی از زمستان پیشرو، می گوید که این زمستان با ریزش و برف و باران کافی همراه است و سال آینده، سال وفور نعمت و با برکت خواهد بود. به گفته آقای فکور، ریزش برف و باران از همین تاریخ شروع شده و تا اوایل بهار ادامه خواهد داشت.

در عین حال از نقاط دیگر کشور بویژه سالنگ نیز گزارش شده است که شب گذشته شاهد برفباری بوده اند. چنانچه جنرال رجب آمر حفظ و مراقبت سالنگ ها می گوید که در سالنگ شمالی ضخامت برف به بیش از سانتی رسیده و تخمین برفباری در سالنگ جنوبی، برثر طوفان ها ناممکن است. بگفته وی براثر برفباری شدید، این شاهرا بروی موترهای باربری مسدود شده و تلاش ها جریان دارد تا جریان ترافیک به حال عادی بازگردد.

خشونتهای فاملی تا محکمه وقضا وحقوق بشر.

عنان زندگی را اگر بدست خواهشهای نفسانی وتمایلات نفسانی بسپاریم هر گاه وزمانی ما را به مشکلات فاملی وخانوادگی مواجه می سازد .
بعض رسوم وعادات است که دربین هموطنان ما به شدت جریان دارد ودرمسیر زندگی ما قرار می گیرد.
وهست نیست تهداب زندگی را به باد فنا وخشونت می دهد.
یکی از این عادات شوم و نا درست که در جامعه دیده می شود ازدواجهای است که دختر را درمقابل دختر می فروشند واگر یکی ازآنها با سواد باشد یا مقبول ترمعلوم شود پول اضافه می گیرد پدر دخترکه دختر من از دختر تو بهتر تراست .
این ازدواجها از دوران جاهلیت تا هنوز باقی مانده است که درمدت کم از زمان وسپری کردن دوره زندگی منجر به طلاقهای دسته جمعی می شود.
در ولایت بامیان ولسوالی ورس منطقه سنگ سوخته چهار طلاق به اساس یک گپ بسیار کم پیش آمد که هشت نفر بیدون سرنوشت شد وخانواده از همدیگر پاشیده شد واطفال خانواده یتیم گردید.
پیامد های زیاد دارد واگر کدام جنگجالی دربین یکی از فامل طرفین پیش بیاید طرف مقابل جبرا خشونت را پیش می گیرد .
جوانان عزیز باید دراین زمینه دقیق باشد ونگذارد که خشونتهای فاملی وحکومتهای سنتی زندگی را در کمینگاه خطر مواجه سازد .

آوای دل

ناتوانم ازفراقش همدم ویارم کجاست؟
خسته وافسرده حالم آن پرستارم کجاست؟
دل شکسته درسکوتم هرزمان با یاد او
وای مردم آن طبیب قلب بیمارم کجاست؟
نو بهار زندگی اکنون شده همچون خزان
ضعف گشتم آنچنان ، پاینده بیدارم کجاست؟
آه ! تقدیرم بمن بنمود ظلم بی عدد
نیست یارو یاوری آن یار غمخوارم کجاست؟
نیست دیگرهمدم همراز دل دار دلم
پس همان زیبا رخ جانانه دلدارم کجاست؟
دربهاران قلب من گشته خزان دردها
آن بهار زندگی یار وفادارم کجاست؟