۱/۲۷/۱۳۹۲

درج نکردن هویت ملیتی در تذکره های برقی، مفکوره رجحان طلبی قومی بر قوم دیگر.


داوودناظری – کابل 1392/1/27

در دهه اخیر باز سازی بیشتر از 50 کشور جهان برای باز سازی افغانستان شتافتند ولی متاسفانه قسمت زیاد این کمک ها به جیب برادران ناراضی و راضی جناب کرزی و گرگان دو تابیعیته برچسپ خورد.
در کابل فقط چند ساختمان نمایشی و هوتلهای شیشه ای ساخته شد و بس.
پارکها، فضای سبز، پارکینک وسایط ، سرکها، اماکین تاریخی وکوچه های اصلی و فرعی در شهر کابل، همانند غده سرطان لاعلاج و دست نخورده باقی مانده است.
از سوی هم حکومت ده ساله جناب کرزی با معاونین و وزاری با صلاحیت شان با سرمایه داران نکاح بسته کرد در حال که حکومت ایشان، حاصل  خونریزی و تلاش سی ساله افغانستان بود.
مردم سخت انتظار داشت که کابل با توجه جامعه بین الملل اباد می شود و مردم افغانستان دارای یک حکومت عاری از تبعیض و با ثبات شده است،  متاسفانه که مردم ما به اندک چیزی قناعت شان حاصل می شود و از کنار موضوعات مهم بی تفاوت می گذرد.
نکاح دولت با قدرت خراب بسته شده بود همه چیز خراب شد و  نتیجه کارها و باز سازیها ولد شبهه و ولد زنا متولد شد.
حکومت جناب کرزی را هوتل داران سرمایه دار از خارج که الف ده دل شان پیدا نمیشه اداره می کنه و مستقیم در عذل و نصپ رییسا و وزیرا دست درازی می کند.
از طرف دیگه کدام خایین دست دراز کده و با جناب کرزی محرم موقتی شده که حالا می خواهد در افغانستان رجحان طلبی یا بر تری طلبی بین اقوام باقی بماند و در تذکیره تابیعت اقوام ذکر نشود، خوب است که اقوام و ملیت ذکر می شد بخاطری که تشکل های سیاسی و دولتی بر اساس ملیت و تعداد نفوس یک قوم است.
افغانستان تا هنوز ملت سازی واحد را تجربه نکرده تا هنوز روی مساله قوم تکیه می کند و بناهای بزرگ اجتماعی بر اساس تعداد ملیت ها ساخته می شود. اگر تذکیره شفاف و باهمه تصحیحات و شرایط برای مردم داده می شد، سوء تفاهم و تقلبات گستر ده در آینده افغانستان کم رنگ می شد.
دستگاه دولتی این سرزمین نیز از دهه های زیادی به این سو مبنای تصمیم گیری در سطوح کلان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... را با تناسب قومی و اکثریت و اقلیت اتخاذ می کرد.
حال چی باید کرد، راه حل و چاره چیست؟
به گفته آقای ظاهر کابل تا دو سال دیگه به خاطری خرابی محیط زیست و فضای آلوده جای بود و باش نیست و مردم کابل مهاجر محیط زیشت خواهد شد.
چوروال کابل متاسفانه که کارش بر عکس شد می گفت کابل را به زیبا ترین و سرسبز ترین پایتخت جهان تبدیل می کنم حالا خودشان در گیل شهر بند مانده.
به گفته جناب چور وال چند صد زنبیل خریداری کرده تا شهروندا ن را در قمت 10 افغانی از این طرف سرک به ان طرف سرگ انتقال بدهد که از یکسو مشکل بیکاری حل میشود و از سوی دیگر پای مردم در گیل و لای بند نمی ماند.