۱۰/۲۳/۱۳۹۰

خوشنویسی،هنربی نظیر دنیا درشهرکابل

از خوشنویسی بزرگترین نسخه نفیس قرآنکریم که در سطح دنیا بی نظیر خوانده شده است، به روز پنجشنبه در کابل رونمایی گردید. زیبا نگاری و خطاطی این نسخه دست نویسی شده قرآنکریم، توسط استاد محمد صابر یاقوت حسینی خدری و به همکاری نه تن از شاگردان توانمندش صورت گرفته است. هزینه مالی این زیبانگاری را الحاج سید منصور نادری بعهده داشته و صفحه گشایی آن نیز با حضور شخصیت های برجسته ملی صورت گرفت.


کاراین هنربی بدیل از میزان 1383 خورشیدی آغاز و در میزان 1388 پایان یافت. این نسخه نفیس دارای 218 صفحه با طول دو متر و بیست و هشت سانتی و عرض یک مترو 55 سانتی روی تکه خطی با قلم نی و رنگ اکرلیک انگلیسی خوشنویسی گردیده است و سی پاره شریف به سی دیزاین مختلف و سبک مخصوص، خطاطی و میناتوری گردیده و هرطرح میناتوری مطابق به اعداد و کلمات مقدس و فلسفه دینی نقاشی شده است. زیبا نگاری و خطاطی این نسخه نفیس، توسط محمد صابر یاقوت حسینی خدری صورت گرفته و تمویل کننده مالی آن نیز الحاج سید منصور نادری است که تحقق این امر را برآورده شدن آرمان های دیرینه دینی، معنوی و فرهنگی خویش می خواند.


در همین حال آیت الله واعظ زاده بهسودی نیز خوشنویسی و زیبانگاری این نسخه نفیس قرآنکریم را افتخار بزرگ برای افغانستان دانسته و از تلاش های متبکران این طرح تقدیر نمود.


طرز نوشتاری و اصول تجویدی این اثر بی بدیل از جانب ریاست قراء وزارت ارشاد، حج و اوقاف و ریاست دارالافتای دادگاه علی بررسی و تصدیقنامه و فتوای رسمی آن را عنوانی کانون فرهنگی حکیم ناصر خسرو بلخی صادر نموده است. این نسخه دست نویس قرآنکریم در تالار کتابخانه عامه کانون فرهنگی حکیم ناصر خسرو بلخی نگهداری و به نمایش گذاشته است. همزمان با آن آثار خطاطی و نقاشی محمد صدیق دانش - از نقاشان چیره دست نیز در کانون فرهنگی حکیم ناصر خسرو بلخی به نمایش گذاشته شده بود. خطاطی ها و نقاشی های این هنرمند، قسمت های مختلف از زندگی حکیم ناصر خسرو بلخی را در خراسان، مصر، قاهره، شام، عربستان و دیگر کشورهای جهان به نمایش گذاشته و برای چند روز بروی بازدید کنندگان باز می باشد.


هیچ نظری موجود نیست: