۱۲/۲۷/۱۳۸۹

برگزاری مراسیم عید سال نودر بامیان وبرنامه های ویژه در روزهای عید:



همه ساله در ولایت باستانی بامیان عید سال نوبرگذار می شود، ولایت بامیان یکی از ولایت های است که به گفته که (گنج د رویرانه است ) مصداق عینی می بخشد ، مراسیم عید سال نو به قسم ویژه در این ولایت برگذار می شود.
صبح روز عید ابتدا مردم درزیارت میرهاشیم آقا جمع می شود که آنجا هم علم افراشته می شود ، قبل از بر افراشته شدن علم ، مسئولین دولتی بامیان برنامه ها کاری   سال آینده خویش را توضیح می دهد وکار های راکه درسال گذشته انجام داده نیز تشریح می کند.
بعد از سخنرانی ها همه مردم منطظر بر افراشته شدن جنده میر هاشیم است ، همه مردم کوشش می کند که زود تر خود را به جنده برساند زیارت کند، دراین مراسیم تقریبآ ده ها هزار نفر جمع می شود ، بعد ازاین مراسیم علم میر سیید علی یخسوز بر افراشته می شود که تمام مردم اززیارت میرهاشیم آقا که چند دقیقه بین هم فاصله دارد به زیارت میر سیید علی یخسوز می رود.
بر علاوه این دو مراسیم بزرگ در نوروز ، روز دهقان نیز تجلیل می شود که با اشتراک صد هاتن از مردم ودها قین بامیان برگزار می گردد.روزهای دوم وسوم عید برنامه های ویژه در بامیان برگذار می شود که دراین برنامه که اجتماع هزاران نفری از زن مرد را دارد برنامه های محلی ازقبیل (ریسمان کشی ، پیشپو، پارچه تمثیلی ، نی نوازی ، وهنرمندان دمبوره می نوازد.
که با تشویق اشتراک کننده گان شور وهیجان سرا سر مجلیس را فرا می گیرد وپار چه های خابیده بودا که در طول سال خابیده است به تماشای این صحنه هیجان انگیز سر از خاک بر می دارد.

هیچ نظری موجود نیست: