۲/۰۳/۱۳۹۰

تاریخچه تلویزون در افغانستان(صندوقچه جادوی)

تلویزیون به عنوان قدرتمند ترین رسانه در افغانستان ، در زندگی مردم نفوزکرده است.
 این رسانه تصویری وصوتی که با برنامه های متنوع وجزاب لحضات هموطنان ما را از (محصیل ، متعلم ، غریب کار ، با سواد ، بیسواد وزن مرد ) شکار می نماید .
تماشای تلویزیون حتی به گفته محققین ، وروان شناسان ، از اخلاق ورفتار خوانواده گی هم کاسته وتاسیر کرده است که حد اقل باید زن ومرد در شب روز چندین ساعت با هم صحبت کند ولی تماشای تلویزیون وقت این کار مهم وحیاتی را شکار می کند ، اما نشرات و وضعیت تلویزیون در افغانستان فرازونشیب های زیادی را طی کرده است ، تاریخچه تلویزیون در افغانستان ، به زمان محمد داود خان می رسد که اولین ریس جمهور افغانستان بود درسال 1357 در بیست هشتم ماه اسد به مناسبت سالروز استقلال کشور اولین بار تلویزیون ملی افغانستان مدت یکساعت مستقیم از کابل نشرات کرد وبعد از آن نیزمدتی در روز یک ساعت نشرات می کردند.

فعلآ در افغانستان بیشتر از بیست پنج شبکه  تلویزیونی موجود می باشد که اکثرآ بیست چهار ساعته میباشد وروی مهواره هم قابل دریافت است . ولی اکثر برنامه های تلویزون را برنامه های تفریحی ، موسیقی ، تعلیمی ، میزگیرد ها ومخصوصآ سریالها وتبلیغات تجارتی تشکیل می دهد .
پر بیننده ترین بخش نشرات تلویزیون را سریالهای خارجی وکمترداخلی تشکیل می دهد.
که این سریالها بشتر نقش تبلغاتی فرهنگ ، تجارت و... را دارد که بخاطر جزب بننده های بیشتر رقص ها ی نیمه برهنه نیز خود داری نمی کند ولی این کار رسانه با واکنیش ها وانتقاد های نمایندگان پار لمان ، ملاامامان مساجد، وزارت اطلاعات فرهنگ مواجه شده که تاسیر روی این قسم نشرات نگذاشته است .که خود نمایانگر بی نظمی در فرهنگ وعنعنات مردم میباشد.
چون اکثر تلویزیونها تحت کنترل مستقیم دولت نیست بلکه از یک منبع تجارتی ، سیاسی وشخصی اعمال می شودواین قسم رسانه ها بادید فرا گیر در قسمت های اجتماعی وسیاسی وفرهنگی نمی نگرد.

هیچ نظری موجود نیست: