۲/۱۰/۱۳۹۳

پیامدهای سنگین طولانی شدن انتخابات در افغانستان



مردم افغانستان با همه سردرگمی ها و تشدید بحران های امنیتی، اقتصادی و مدیریتی، خودشان دست به کار شدند و باوجود همه مشکلات و تهدیدهای امنیتی، آگاهانه و شکوهمندانه صفهای طولانی رایدهی را تشکیل دادند و به پای صندوق های رای شتافتند، تا باشد که اوضاع را تغییر دهد و آینده خوبی را برای  کشور به وجود آورد. این حرکت و تصمیم مردم، برای حکومت و کشورهای جهان غافل گیرانه بود و ایجاد چنین حماسه ای پرشور، در چنین شرایط بحرانی و خطرناک در روز انتخابات از سوی مردم انتظار نمی رفت. متاسفانه پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات و کار شکنی های حکومت و کمیسیون انتخابات و توهین و دوسیه سازی به پای این حماسه مردمی، بازهم مردم نا امید شد و ضعف اداره حکومت ثابت گردید. حالا با احتمال رفتن انتخابات به دور دوم، پیامدهای سنگین و خطرناک متوجه آینده افغانستان گردیده است. اگر حکومت در فرصت های باقی مانده به این مشکلات توجه نکند و همچنان با بی احترامی به اراده مردم بر خورد نماید، افغانستان با مشکلات بزرگ دیگر مواجه خواهد شد. آرای قرنطین شده، حذف صدها هزار رای، دوسیه سازی های بی دلیل و مدرک، سمبولیک بودن نقش ناظرین نامزدان و رسانه ها، تردید ها و بی اعتمادی هارا نسبت به کار کمیسیون های انتخاباتی افزایش داده است. برخی سیاسیون می گوید به خاطر زیاده خواهی و فرصت طلبی بعضی تیم ها، تلاش صورت می گیرد تا انتخابات به دور دوم کشیده شود. اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، پیامدهای سنگین را در قبال خواهد داشت که به موارد مهم آن اشاره می کنم.
1 – تهدیدات امنیتی. پیش بینی می شود که به خاطر گرم شدن هوا و سر سبز شدن درختان و زمین، دهشت افکنان به آسانی می توانند برنامه های عملیاتی خویش را در روز انتخابات بالای سایت ها و مراکز رایدهی طرح ریزی نموده و به آسانی وارد عملیات شوند. گسترش تهدید ها و وحشت افکنی ها طالبان باعث ترس و هراس مردم خواهد شد و از حضور پرشور مردم در روز انتخابات به پای صندوق های رای، کاسته می شود.
2 – خدشه دار شدن اعتماد مردم بالای کمیسیون. کمکاری و بی احترامی کمیسیون نسبت به آرای مردم، باعث خدشه دار شدن اعتمادها بالای این ارگان می گردد. وقتی که در این دور کمیسیون نتواند به خوبی از آرای مردم حمایت نماید و با شفافیت عمل نماید، یاس و نا امیدی نثار امید و انتظار مردم خواهد شد. روند شمارش آرا، عملیات نظامی گونه کمیسیون بالای اراده و رای مردم، اشتیاق مردم را نسبت به دموکراسی مخدوش کرده است.
3 – رویه شدن برای دوره های بعدی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی.
اگر این بار با بی اعتمادی و بی احترامی نسبت به آرای مردم بر خورد شود، از انتخابات فرهنگ سازی نا درست و بی اعتبار به وجود می آید. در صورت عدم رسیده گی به شکایات و موانع انتخاباتی، رویه نا درست را در اینده جلو پای انتخابات قرار خواهد داد. در آینده باید فرهنگ انتخاباتی و نامزدی در کشور اصلاح شود تا انتخابات افغانستان در هردوره بهتر تر از دوره قبل برگزار شود.
4 – حساسیت ها و پا فشاری های مردم جهت حمایت از آرای ملت.
هر قدر که با اراده مردم بی احترامی صورت گیرد و آرای مردم با اما و اگرها رو به رو شود، مردم مصمم تر می شود که از اراده خود حمایت نماید و دست به هر نوع حرکات نا خوش آیند خواهد زد. ریختن به جاده ها، به وجود آمدن اعتصاب های کاری، فرار از قانون و... را می تواند در صورت بازی شدن با رای مردم پیش بینی نمود.
5 – گسترش فقر و بیکای. متاسفانه در زمان برگزاری انتخابات بازار کار و شغل در کشور ما به مراتب بد تر از قبل ها شد و کار گران و کارمندان دفاتر، به مشکلات بزرگ اقتصادی و بیکاری مواجه گردیده است. با طولانی شدن برنامه انتخابات و بیکاری و فقر، خطرات بزرگ در پیش روی مردم و حکومت قرار خواهد گرفت. که پیامد گسترش بیکاری وفقر، اعتراضات جاده ای، خطرات جنگهای داخلی، فرار از کشور، بالا رفتن آمار مهاجرت های غیر قانونی و گسترش دزدی و راهزنی های جاده ای افزایش خواهد یافت.
6 – بالا رفتن نرخ ها در بازار های افغانستان. در صورت که اوضاع اقتصادی کشور همین قسم باقی بماند، روز به روز نرخ ها بالا می رود و اقتصاد مردم ما فلج می شود.
7 – حساس تر شدن مسایل قومی  و نژادی. در صورتی که انتخابات به درازا کشیده شود، هر روز مسایل قومی، نژادی، زبانی و منطقه ای و گروهی شعله ور تر می شود و افغانستان به دهه هفتاد نزدیکتر خواهد شد.
8 – افزایش دخالت قدرت های همجوار و مداخله گر. اگر مسایل سیاسی و رهبری افغانستان همین قسم در حالت پیچیده و بحرانی باقی بماند، زمینه دخالت بیشتر قدرت های مداخله گر در کشور فراهم می گردد و از طریق تکیت ها و تیم های انتخاباتی بیشتر می تواند در امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادی کشور دخالت نماید. شاید این دخالت ها آینده افغانستان را با خطرات جدی رو به رو سازد.
9 – رشد روحیه نفاق افگنی  جنگ طلبی. متاسفانه افغانستان بیشتر به رقابت های منفی و قبیله ای دچار است و هرچه زود تر رقابت های سیاسی فیصله گردد به نفع این کشور است. اما اگر مسئله انتخابات به درازا کشیده شود، روحیه نفاق و جنگ طلبی مردم شعله ور تر می شود.
10 – به وجود آمدن دولت مافیایی قدرت در افغانستان. با اینکه چانه زنی های انتخابات به درازا بکشد، مجموعه از مافیایی قدرت در آینده تشکیل شود و سرنوشت افغانستان بار دیگر بدست قاچاقبران و مافیاهای قدرت سقوط خواهد نمود.
11 – افزایش عوام فریبی ها و شعار های بی اساس. بر فرض اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، دوباره مصرف کردن ها و برنامه ریزی های کمپاین آغاز می شود و نامزدان تلاش خواهد نمود تا با هرگونه شعار های بالاتر از توان و قانون، به خورد انگیزه مردم بدهد و آرای مردم را به تیم خود جلب نماید. تمام بازی های پیدا و پنهان فعلی در باره سرنوشت مردم، آنهم در کشور جنگ زده افغانستان به مصلحت آینده این کشور دیده نمی شود.
وضعیت بلا تکلیفی جامعه در مدت طولانی بحرانی ترین اوضاع اقتصادی، سیاسی و امنیتی خطر آفرین بوده و حکومتم باید هرچه زودتر این مشکل را حل سازد.
ضعف مدیریتی دولت و گسترش تبلیغات دشمنان جهت خراب شدن اوضاع امنیتی، روند رو به رشد بیکاری و فقر، افغنستان را به بی ثباتی نزدیکتر می سازد.

هیچ نظری موجود نیست: