۱۰/۲۹/۱۳۹۳

اولین برق بادی در ولایت بامیان

به گزارش پایگاه خبری رسالت ، نخستين برق بادی در ولايت باميان، به کمک کميشنرى عالى سازمان ملل متحد درامور پناهندگان، مورد بهره بردارى صدها خانواده قرار گرفت.
اين برق، در منطقه آق رباط  در حدود ٢٥ کیلومتری شهر باميان امروز افتتاح گرديد.
سه دستگاه برق بادى درتپه نصب گرديده و برق را به منازل مسکونى انتقال مى دهد. در مجموع٣٥٠ خانواده که شامل ٢٥٠٠ تن مى شود، از اين برق مستفيد شده اند.
محمد آصف مُبلغ معاون وسرپرست ولایت بامیان، به خبرنگاران گفت که این پروژه از این جهت اهمیت دارد که بامیان بستر مناسب برای تبدیل انرژی بادی به الکترونیکی بوده و آنها را تشویق میکند که بیشتر در فکر تامین انرژی از این طریق باشند.
وی افزود که مردم محل مکلف اند از این پروژه  خوب نگهداری نمايند تا برای سالهای متمادی از آن استفاده کنند.
این پروژه ازسوى کميشنرى عالى سازمان ملل متحد درامور پناهندگانUNHCR تمویل گرديده وتوسط کمیته رفاه افغانستان ساخته شده است.
انجنير داوود ملکزاده که کار ساخت این پروژه را به عهده داشت، گفت که این پروژه از ٢٥ تا ٥٠ سال دوام می آورد وتمام قطعات آن، توسط انجنيران افغان ساخته شده است.
وی افزودکه دراين دستگاه، برق بادى ١٢٠عدد بطری١٠٠امپیر کار گذاشته شده و دستگاه در قسمی ساخته شده که اگر بطری ها چارچ هم نداشته باشد، بصورت مستقیم برق تولید میکند و برق پرچاوی نخواهد داشت.
صفدر علی اخلاقی، ملا امام منطقۀ آق رباط گفت: "قبلاً ما برق نداشتیم و تمام خانه ها با هریکین و چراغ تیلی دست ساخت مردم در شب روشن مى شد؛ اما حالا مردم از برق بادى بهره مند شده اند."
وی افزود که برق یک نعمت است و ازاین به بعد، میتوانند از وسایل برقی مانند رادیوتلویزیون و کمپیوتر نيز استفاده نمایند.
مسوولان ميگويند که این برق بادی بصورت مجانی برای مردم توزیع شده و مردم قریه در بین خود برای حفاظت از آن تصمیم گرفته اند که از هرگروپ برق باید٣٠ افغانی در ماه جمع نمایند تا در قسمت ترمیم و حفاظت از آن پروژه به کار گرفته شود.
جواد وفا مسوول UNHCR در بامیان به خبرنگاران گفت که بودجه این پروژه، ١٥٥ هزار دالر امریکايى بوده و از بخش بودجه اسکان مجدد ملل متحد برای مهاجرین ساخته شده است. اکثر مستفيد شدگان را خانواده هاى عودت کننده از کشورهاى همسايه تشکيل ميدهد.
وى گفت که این نیروگاه بادی، جایگزین مناسب برای سایر انرژی های آفتابی بوده و هزینه آن نسبت به دیگر نیروگاه ها کمتر و دوام آن زیادتر میباشد.
گفتنى است که ازدوسال بدينسو ادارات دولتى، دکاکين و شهريان باميان؛ از برق سولرى(آفتابى) به کمک  ١٥ ميليون دالر تيم ولايتى (پى آر تى) نيوزيلاند در چوکات آيساف استفاده مى کنند که فى کيلووات آن براى همۀ مشتريان ٤٥ افغانى است، که مردم آنرا کمر شکن مى دانند.
اما اين اولين پروژه برق بادى است که با مصرف کم در اختيار مردم قرار گرفته است.

منبع پایگاه خبری رسالت

هیچ نظری موجود نیست: