۹/۲۳/۱۳۹۵

زندگینامه جنرال مرادعلی مراد

جنرال مراد علی مراد معاون ستاد مشترک ارتش افغانستان، یکی از این فرماندهان است که دست کم در بیشتر از دو سال اخیر، غنیمت بزرگی بوده و بارها ولایت های مختلف را از سقوط نجات داده و مردم را از تباهی در امان نگه داشته است.
تحصیلات
جنرال مراد علی مراد، در سال ۱۳۳۸ خورشیدی در ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور، در غرب افغانستان به دنیا آمده است.
دوره ابتدایی مکتب را در محل تولدش به پایان رسانده و پس از اتمام دوره لیسه در کابل، وارد دانشگاه نظامی این شهر شده است.
مراد علی مراد در رشته مسلکی توپچی از این دانشگاه فارغ شده و با توجه به کسب مهارت‌های خوب در دانشگاه نظامی، توانست وارد ارتش افغانستان شود.
پس از طالبان
پس از سقوط طالبان و روی کار آمدن دولت جدید در این کشور، او توانسته است با ایفای وظیفه‌های مختلف در ساختار ارتش این کشور، توانایی ها و شایستگی‌های خویش را بیشتر از قبل بروز داده و پله‌های ترقی را طی کند.
با این‌که به باور برخی کارشناسان امور نظامی و همچنین مردم این کشور، از تجربه، توانایی و شجاعت او می‌شود در بالاترین مقام‌های نظامی و امنیتی برای تامین امنیت افغانستان به صورت بهتری استفاده کرد. جنرال مرادعلی مراد مدتی به عنوان پیژنوال وزارت دفاع افغانستان وظیفه اجرا کرد. او مدتی به عنوان پیژنوال وزارت دفاع افغانستان وظیفه اجرا کرد. سپس به معاونت فرماندهی قول اردوی۲۰۳ تندر در ولایت پکتیا، انتخاب شد.
از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۹ به مدت سه سال فرماندهی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان را بر عهده داشت. او برای ایجاد هم‌آهنگی بیشتر میان قوای امنیتی افغانستان، مرکز فرماندهی مشترک میان نیروهای ارتش، پولیس و آیساف را در شهر مزار شریف ایجاد کرد. با ایجاد این مرکز فرماندهی مشترک، او توانست در تامین امنیت ولایت‌های شمال افغانستان موفقیت‌های چشم‌گیری داشته باشد.
آقای مرداد در پست فرماندهی قول اردوی ۲۰۹ شاهین بود که محبوب دل‌ها شد و آوازه مهارت‌های او در سرکوب مخالفان مسلح دولت در رسانه ها بازتاب یافت.
فرماندهی عمومی نیروهای زمینی ارتش افغانستان، مرحله‌ای دیگر از تلاش او برای خدمت به وطن و تامین امنیت افغانستان و مردمش بود.
گام بعدی جنرال مراد، رسیدن به مقام معاونت ستاد ارتش افغانستان بود. او از سال ۱۳۹۳ تاکنون در این مقام، علاوه بر دیگر وظایفش، بارها به صورت مستقیم به میدان‌های جنگ رفته و رهبری جنگ با تروریستان را بر عهده گرفته است.
هلمند، قندوز، تخار و بغلان از جمله ولایاتی اند که مردمش، نام و آوازه این جنرال ارتش را که برای تامین امنیت ولایت‌های شان تلاش کرده است، فراموش نخواهند کرد.
مراد، پس از آزاد سازی قندوز، جنگ افغانستان را جنگ تحمیلی دانسته و گفته بود، جنرالان پاکستانی که رهبری نیروهای طالبان را بر عهده داشتند
جنگ‌های قندوز
در میزان سال ۱۳۹۴ قندوز به دست طالبان سقوط کرد. این گروه توانست مرکز شهر قندوز را با حملاتی وسیع، به کنترل خود در آورد. سقوط این شهر شکست بزرگی برای نیروهای امنیتی افغانستان بود.
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، برای بازپس‌گیری این شهر و بیرون راندن طالبان، مراد علی مراد را انتخاب کرد که قبلا نیز توانسته بود توانایی نظامی و قدرت رهبری خویش را در عملیات‌های نظامی مختلف نشان دهد.
نیروهای امنیتی افغانستان با فرماندهی جنرال مراد، توانستند پس از سه روز، شهر قندوز را از وجود طالبان پاک سازی کنند. در این جنگ تلفات سنگینی به طالبان وارد شد. مراد علی مراد، در باز پس گیری این شهر از طالبان نقشی کلیدی بر عهده داشت.
جنرال مراد، پس از آزاد سازی قندوز، جنگ افغانستان را جنگ تحمیلی دانسته و گفته بود، جنرالان پاکستانی که رهبری نیروهای طالبان را بر عهده داشتند، حالا در حال فرار هستند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، پس از شکست طالبان در قندوز از جنرال مراد، معاون ستاد ارتش این کشور که رهبری عملیات را برعهده داشت تقدیر نمود و او را به درجه استر جنرالی، ارتقاء داد.
در میزان سال جاری هم که طالبان برای دومین بار به شهر قندوز حمله کردند، رهبری عملیات باز پس گیری این شهر از نیروهای طالبان برعهده این جنرال گذاشته شده بود که پس از نزدیک به ۱۰ روز جنگ، طالبان از این شهر بیرون رانده شدند.
جنرال مراد در پی وخامت اوضاع امنیتی در ولایت‌های هلمند و بغلان، به این ولایت ها سفر کرده و رهبری نبردهای نیروی امنیتی با گروه‌های تروریستی را بر عهده داشت
جنگ در هلمند و بغلان
این جنرال ارتش، در پی وخامت اوضاع امنیتی در ولایت‌های هلمند و بغلان، به این ولایت ها سفر کرده و رهبری نبردهای نیروی امنیتی با گروه‌های تروریستی را بر عهده داشته اشت.
در بغلان، ولسوالی دندغوری که مرکز قدرت طالبان شده و امنیت ولایت‌های شمال را تهدید می‌کرد، از سوی او پاک‌سازی شد.
سقوط ولسوالی‌های گرشک و سنگین در ولایت جنوبی هلمند نیز، بار دیگر مقامات افغانستان را واداشت تا برای باز پس گیری این مناطق و جلوگیری از پیش‌رفت طالبان، معاون ستاد ارتش را روانه میدان جنگ با طالبان و دیگر گروه های تروریستی در جنوب افغانستان کند.
آقای مراد بارها از کمین های طالبان جان سالم به در برده است.
آقای مراد مدتی فرماندهی جنگ با گروه های تروریستی در ولایت تخار را نیز رهبری کرد. او در هر جنگی که رفته است، بدون موفقیت و پیروزی باز نگشته است.
مرد روزهای سخت
جنرال مراد از جنرالانی است که علاوه بر این‌که در راس مهم ترین سمت های نظامی ارتش افغانستان قرار داشته؛ اما با این وجود در خطوط مقدم نبرد با دشمن در کنار دیگر سربازان امنیتی افغانستان ایستاده است.
پیچیده شدن جنگ با تروریستان در ولایت‌های مختلف، بارها پای او را به میدان جنگ کشانده و او نیز نشان داده است که مرد روزهای سخت در میدان های نبرد با دشمن است.
تجربه، شجاعت و توانایی های او در رهبری نیروهای ارتش افغانستان، او را به اندوخته‌ای ارزشمند برای روزهای سخت جنگ در افغانستان تبدیل کرده است.


مرد روزهای سخت نیز، لقبی است که مردم به این جنرال نیروهای امنیتی افغانستان داده است
او در کنار دیگر فرماندهان ارتش افغانستان می‌تواند این کشور را برای عبور از روزهای سختی که، برای نبرد با گروه‌های تروریستی طالبان و داعش در پیش دارد، یاری کند.
مرد روزهای سخت نیز، لقبی است که مردم به این جنرال نیروهای امنیتی افغانستان داده است.
پ.ن. گرفته شده از سایت خبرنامه

هیچ نظری موجود نیست: