اشکال: چندین آیت قرآن کریم تصریح کرده است که در روز قیامت شفاعت کسی در باره کسی دیگر قبول نمی شود.
جواب: این آیت قران کریم تخصیص خورده به آیات دیگر که در باره شفاعت کردن در نزد خداوند از مومنین خطا کار آمده است
ماشفیع الا من بعد اذنه ، یعنی دراین آیت خداوند برای پیامبران واولیا ی خودش اذن شفاعت گناه کاران را داده است.
اشکال : اگر شفاعت حقیقت داشته باشد کار خداوند تحت تاثیر شفاعت کنند گان می رود وعمل دیگران باعث مغفرت وآمرزش گناه کاران می شود.
جواب: پذیرفتن شفاعت در حق گناه کار مومین به معنی تحت تاثیر قرار گرفتن نیست بلکه چون استجابت دعا هم شامل همین مورد می شودکه خداوند می پزیرد. تمام کارهای انسان باعث فراهم کردن مقدمه غفران ورحمت الهی ویا باعث فراهم کردن قهروغضب خداوند می شود .
اشکال: آیا شفاعت کنند گان مهربانتر از خداوند است که اگر شفاعت نمی کرد خداوند آنها ار به عذاب گرفتار می کرد؟
جواب : مهربانی شافعان در نزد خداوند وشفاعت ایشان پرتوی از رحمت خداوند وراهی است که بروی خطا کاران باز است .
اشکال : خداوند طبق عدالت با گناهکاران رفتار می کند وبرای آنها جزا تعیین می کند، شفاعت کردن خطا کاران باعث تغیر درعدالت الهی می شود.
جواب: نجات از عذاب نیز مقتضای عدل وحکمت الهی است به همین خاطر توبه واستغفار را برای مردم صفارش می کند
تا از رنج عذاب جهنم نجات پیدا کند.
حکم کردن به جزای مقتضای گناه انسان است وپذیرش وشفاعت در حق وی مقتضی رحمانیت ولطف خداوند است.
اشکال : خداوند کسانی را که پیروی از شیطا کرده ودر دنیا به اطاعت از دعوت شیطان عملکرده مستحق عذاب می داند
واز سوی دیگر سنتهای الهی قابل تغییر نیست.
جواب: شفاعت برای کسانیکه از دنیا با ایمان رفتن نیز یکی از سنتهای الهی است .
اشکال : وعده شفاعت برای مردم باعث تنبلی وکثرت گناه ونا فرمانی می شود
جواب.
کسانیکه گناهکار است اصلا امیدی ندارد ویقنی برای نجات خود از عذاب ندارد واصلا واجد شرایط شفاعت نمی شود ومشمول شفاعت نیست در روز قیامت.
اشکال: پاداش خداوند تنها برای کسی است که خودش حرکت کرده باشد وتلاش کرده باشد ولی در مقام شفاعت که تلاش از کسی دیگر است.
جواب : سعی وتلاش انسان گاهی مستقیما انسان را به هدف می رساند ولی گاهی با فراهم کردن وسیله وامکانات است که انسان را به هدف می رساند
جواب: این آیت قران کریم تخصیص خورده به آیات دیگر که در باره شفاعت کردن در نزد خداوند از مومنین خطا کار آمده است
ماشفیع الا من بعد اذنه ، یعنی دراین آیت خداوند برای پیامبران واولیا ی خودش اذن شفاعت گناه کاران را داده است.
اشکال : اگر شفاعت حقیقت داشته باشد کار خداوند تحت تاثیر شفاعت کنند گان می رود وعمل دیگران باعث مغفرت وآمرزش گناه کاران می شود.
جواب: پذیرفتن شفاعت در حق گناه کار مومین به معنی تحت تاثیر قرار گرفتن نیست بلکه چون استجابت دعا هم شامل همین مورد می شودکه خداوند می پزیرد. تمام کارهای انسان باعث فراهم کردن مقدمه غفران ورحمت الهی ویا باعث فراهم کردن قهروغضب خداوند می شود .
اشکال: آیا شفاعت کنند گان مهربانتر از خداوند است که اگر شفاعت نمی کرد خداوند آنها ار به عذاب گرفتار می کرد؟
جواب : مهربانی شافعان در نزد خداوند وشفاعت ایشان پرتوی از رحمت خداوند وراهی است که بروی خطا کاران باز است .
اشکال : خداوند طبق عدالت با گناهکاران رفتار می کند وبرای آنها جزا تعیین می کند، شفاعت کردن خطا کاران باعث تغیر درعدالت الهی می شود.
جواب: نجات از عذاب نیز مقتضای عدل وحکمت الهی است به همین خاطر توبه واستغفار را برای مردم صفارش می کند
تا از رنج عذاب جهنم نجات پیدا کند.
حکم کردن به جزای مقتضای گناه انسان است وپذیرش وشفاعت در حق وی مقتضی رحمانیت ولطف خداوند است.
اشکال : خداوند کسانی را که پیروی از شیطا کرده ودر دنیا به اطاعت از دعوت شیطان عملکرده مستحق عذاب می داند
واز سوی دیگر سنتهای الهی قابل تغییر نیست.
جواب: شفاعت برای کسانیکه از دنیا با ایمان رفتن نیز یکی از سنتهای الهی است .
اشکال : وعده شفاعت برای مردم باعث تنبلی وکثرت گناه ونا فرمانی می شود
جواب.
کسانیکه گناهکار است اصلا امیدی ندارد ویقنی برای نجات خود از عذاب ندارد واصلا واجد شرایط شفاعت نمی شود ومشمول شفاعت نیست در روز قیامت.
اشکال: پاداش خداوند تنها برای کسی است که خودش حرکت کرده باشد وتلاش کرده باشد ولی در مقام شفاعت که تلاش از کسی دیگر است.
جواب : سعی وتلاش انسان گاهی مستقیما انسان را به هدف می رساند ولی گاهی با فراهم کردن وسیله وامکانات است که انسان را به هدف می رساند
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر