عنوان : شفاعت در قرآن
نام و نام خانوادگي : داودناظری
گروه : علوم قرآن
تابعيت : افغانستان
کد تحصيلي : 1151713
محل تحصيل : عالي فقه و معارف اسلامي
رشته : فقه و معارف اسلامي
استاد راهنما : حسين علويمهر
استاد مشاور : محمدجعفر حسينيان
تاريخ دفاع : 1380/11/4
تعداد صفحات : 202
تعداد منابع : 54
کليد واژه هاي پايان نامه : شفاعت, آخرت, گناه, امامت, شيعه, وهابيت, توحيد
چکيده پايان نامه : شفاعت در ميان همه فرق اسلامي يک اصل قرآني است و همه قبول دارند که شافعان با شرايطي اجازه شفاعت نزد خداوند را مي¬يابند, اما درباره کيفيت آن, ميان مسلمانان اختلاف وجود دارد. پژوهش حاضر با روش کتاب¬خانه¬اي به بررسي اين موضوع در قرآن پرداخته است. شفاعت به معناي وساطت يک موجود قوي براي رساندن نفع به يک موجود ضعيف¬تر, و يا دفع ضرر از اوست تا بتواند مراحل رشد خود را با موفقيت طي کند. بدين ترتيب, شفاعت دامنه¬اي گسترده و اقسام متعددي خواهد داشت و وساطت طبيعت و اقتضائات آن براي رشد بهتر موجودات, و خصوصاَ انسان, را مي¬توان نوعي شفاعت تکويني دانست. آياتي هم که در قرآن پيرامون نفي شفاعت بت¬ها وجود دارد مربوط به شفاعت تکويني است. پيامبران هم واسطه¬اي براي شفاعت تشريعي در محدوده احکام و قوانين الهي به حساب مي¬آيند. بر اساس آيات قرآن, فرشتگان, مؤمنان, توبه, قرآن و ايمان هم از شافعان شفاعت تشريعي در دنيا و آخرت هستند. البته آيات شفاعت نشان مي¬دهد که اين مسأله داراي شرايطي است, مثلاَ ايمان, رضايت خدا و اداي حقوق اختصاصي مردم از شرايط شفاعت¬شوندگان است. همچنين شفاعت¬شونده نبايد مرتکب اعمالي شده باشد که هر نوع سنخيت و ارتباط او با شفاعت¬کننده نزد خدا را از بين ببرد. اذن خدا, گواهي به حق, و کرنش و ستايش در برابر خدا نيز از شرايط شفاعت¬کنندگان است. شفاعت در قرآن از زواياي مختلف مورد توجه قرار گرفته است؛ آيات نافي شفاعت ناظر به شفاعتي است که در پندار يهود و بت¬پرستان وجود داشته است، اما آيات و روايات بسياري وجود دارد که شفاعت را اثبات مي¬کند. در ميان مسلمانان تنها مخالف شفاعت, فرقه وهابيت است که شفاعت را حاجت¬ طلبيدن از غير خدا, و نوعي شرک مي¬دانند. اما توجه به شرايط شفاعت, حکم عقل, و نيز آيات و روايات شفاعت، تمام شبهات وارد شده بر اين مسأله را مردود مي¬سازد.
نام و نام خانوادگي : داودناظری
گروه : علوم قرآن
تابعيت : افغانستان
کد تحصيلي : 1151713
محل تحصيل : عالي فقه و معارف اسلامي
رشته : فقه و معارف اسلامي
استاد راهنما : حسين علويمهر
استاد مشاور : محمدجعفر حسينيان
تاريخ دفاع : 1380/11/4
تعداد صفحات : 202
تعداد منابع : 54
کليد واژه هاي پايان نامه : شفاعت, آخرت, گناه, امامت, شيعه, وهابيت, توحيد
چکيده پايان نامه : شفاعت در ميان همه فرق اسلامي يک اصل قرآني است و همه قبول دارند که شافعان با شرايطي اجازه شفاعت نزد خداوند را مي¬يابند, اما درباره کيفيت آن, ميان مسلمانان اختلاف وجود دارد. پژوهش حاضر با روش کتاب¬خانه¬اي به بررسي اين موضوع در قرآن پرداخته است. شفاعت به معناي وساطت يک موجود قوي براي رساندن نفع به يک موجود ضعيف¬تر, و يا دفع ضرر از اوست تا بتواند مراحل رشد خود را با موفقيت طي کند. بدين ترتيب, شفاعت دامنه¬اي گسترده و اقسام متعددي خواهد داشت و وساطت طبيعت و اقتضائات آن براي رشد بهتر موجودات, و خصوصاَ انسان, را مي¬توان نوعي شفاعت تکويني دانست. آياتي هم که در قرآن پيرامون نفي شفاعت بت¬ها وجود دارد مربوط به شفاعت تکويني است. پيامبران هم واسطه¬اي براي شفاعت تشريعي در محدوده احکام و قوانين الهي به حساب مي¬آيند. بر اساس آيات قرآن, فرشتگان, مؤمنان, توبه, قرآن و ايمان هم از شافعان شفاعت تشريعي در دنيا و آخرت هستند. البته آيات شفاعت نشان مي¬دهد که اين مسأله داراي شرايطي است, مثلاَ ايمان, رضايت خدا و اداي حقوق اختصاصي مردم از شرايط شفاعت¬شوندگان است. همچنين شفاعت¬شونده نبايد مرتکب اعمالي شده باشد که هر نوع سنخيت و ارتباط او با شفاعت¬کننده نزد خدا را از بين ببرد. اذن خدا, گواهي به حق, و کرنش و ستايش در برابر خدا نيز از شرايط شفاعت¬کنندگان است. شفاعت در قرآن از زواياي مختلف مورد توجه قرار گرفته است؛ آيات نافي شفاعت ناظر به شفاعتي است که در پندار يهود و بت¬پرستان وجود داشته است، اما آيات و روايات بسياري وجود دارد که شفاعت را اثبات مي¬کند. در ميان مسلمانان تنها مخالف شفاعت, فرقه وهابيت است که شفاعت را حاجت¬ طلبيدن از غير خدا, و نوعي شرک مي¬دانند. اما توجه به شرايط شفاعت, حکم عقل, و نيز آيات و روايات شفاعت، تمام شبهات وارد شده بر اين مسأله را مردود مي¬سازد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر