۲/۱۵/۱۳۹۱

رسانه ها و جلوگیری از استبداد و برقراری عدالت اجتماعی


بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به همه دوستان عزیز، ما مطالب مهم واساسات خبر نگاری را دراطاق فکر افغانستان و موسسه در دری آموزش می بینیم و بنا به دستور استاد محترم ( استاد معراج) مطالب راکه نویشتیم، بعد از تصحیح استاد در صفحه فیسبوک ویا وبلاگ خویش قرار دهیم تا مجموعه ای باشیم که واقعاممثل حرف واراده مردم خویش باشیم.
یکی از درسهای که خیلی جالب بود بنده خلاصه آنرا دراین صفحه برای تان قرار می دهم
نقش رسانه ها درمورد جلوگیری از استبداد و برقراری عدالت اجتماعی
مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است.
رسانه های آزاد  به حیث قوه چهارم در یک جامعه دموکراتیک نقش چشم گیری را در مهار کردن ظلم و استقرار عدالت اجتماعی  در جامعه ایفا می نمایند.
رسانه های که اجتماعی و غیروابسته به احزاب سیاسی می باشد ستون فقرات دموکراسی وآزادی بیان برای شهروندان و هویت حقیقی، آزادی و زبان گویای جوامع انسانی و تمثیل مردم سالاری می باشد.
انتقاد صریح وعلنی مردم از طریق رسانه های اجتماعی از استبداد در جامعه دموکراتیک و از چهره قدرت های مطلقه و مستبد پرده برداری نموده و چنین قدرتهای نمی تواند دیگر عرض وجود نماید.
خبرنگاران با نیرو و توانای خویش در یک رسانه آزاد و غییروابسته کار می نماید و محصول تولیدی خویش را درقالب خبر و برنامه ها  طبق واقعیت های جامعه منتشر می نماید.
ما دامی که محصول شان در خدمت کدام قدرت حاکم  نباشد،  می توانیم بگوییم که چنین رسانه ستون فقرات آزادی بیان در جامعه محسوب و یک نهاد بنیانگذار و تامین کننده عدالت اجتماعی به حساب می آیند.
رسانه هایی که در خدمت تحقق سیاست یک طبقه خاص قرار نگیرد
رسانه هایی  که درچنگ  برجسته کردن ارزش های اجتماعی و انسانی باشند و با رویداد های اجتماعی صادقانه و منصفانه بر خورد نمایند، زبان گویایی جامعه است در مقابل استبداد و ظلم زدای وزبان است در دهان ضعیف ترین افراد مظلوم و همیشه در جستجوی حقیقت است و چنین رسانه ای در صورت مراعات اساسات کاریی خویش حق پیشنهاد و تعیین برنامه های اجتماعی را نیز دارند.
برای حکومت ها و قدرت های مهار،  جلو گیری از نشر و پخش سخنان مردم ازطریق یک رسانه امکان پذیر نیست و ناچار که عدالت و حقوق شهروندی را مراعات نمایند.
در این چنین رسانه ا امکان واقعی وجود دارد که با فراهم کردن زمینه های گفتگوی آزاد و حضورنمایند گان دولتی، مردم بتوانند در خصوص نا برابری ها و زور گویی و حق تلفی ها علنا صحبت کنند و دولت و قدرتمندان باید جواب گوباشند.
داودناظری
تاریخ : 19  04    2012

هیچ نظری موجود نیست: